Games in the city

Byrådet vil løfte hovedstaden med «Games in the city» Oslo kommune vil ta hele byen i bruk og skape et urbant vinter-OL og Paralympics i 2022.

«Games in the city» innebærer at lekene, med få unntak, skal foregå i selve hovedstaden. Alpine øvelser vil avholdes enten på Norefjell eller Kvitfjell/Hafjell.

– Vil skal ta tilbake Vinter-OL og by på byen vår med en fantastisk folkefest, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.
Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og idrettsbyråd Ola Elvestuen (V) presenterte i dag det overordnede konseptet for OL og Paralympics i Oslo 2022 foran et samlet pressekorps i Oslo rådhus. Byrådslederen minnet om at Oslo er blant byene i Europa som vokser raskest. Dette innebærer store utfordringer, og OL-konseptet skal bidra til å løse noen av disse utfordringene.

Et svært kompakt arrangement
«Games in the city» innebærer at de aller fleste øvelsene, bortsett fra alpint, skal holdes innenfor Oslos kommunegrenser. Dette sørger for høy grad av kompakthet, som er et sentralt krav for å få gjennomslag hos IOC. Arenaene vil ligge i en akse rundt Oslo sentrum, slik at folkefesten samles i sentrum.
– Vi vil bruke hele Norges hovedstad for alt den er verdt og skape et urbant vinter-OL og Paralympics i 2022. Vi vil presentere et internasjonalt pulserende storbyliv sammen med unike naturopplevelser, fortalte byrådslederen.
Byrådslederen understreket at Oslo sannsynligvis er den eneste hovedstaden i verden som kan arrangere vinter-OL, og at byens fantastiske beliggenhet mellom åsene og fjorden vil gi lekene en helt spesiell ramme.
– Det vil bli et spesielt nært og kompakt OL med en intim festivalstemning og kort reisevei for utøvere, media og publikum. Dette gir oss enestående muligheter for å vinne frem i IOC.

Ambisiøst løft i Groruddalen
Innad i Oslo jobber kommunen med to konsepter som begge innebærer et ambisiøst løft i Groruddalen. I begge konseptene tas hele byen i bruk, med forslag om arenaer på blant annet Grefsenkollen, Varingskollen, Ekebergsletta, Jordal, Fornebu, Lørenskog og selvsagt Holmenkollen.
– Når hele verdens øyne rettes mot Norges hovedstad er det Groruddalen som vil være hovedarena, men med anlegg spredt utover hele byen. Dette er et vinnerkonsept, sier idrettsbyråd Ola Elvestuen.
Det ene konseptalternativet plasserer deltakerlandsby og hovedarena i en helt ny bydel i Kjelsrud-området midt i Groruddalen, som i dag er preget av industri og næringsvirksomhet. Satsingen skal gi en ny kraft til hele Groruddalen, som derigjennom vil vokse i anseelse, og forserer en byutvikling som ellers måtte komme senere.

Det andre konseptalternativet styrker utviklingen av Hovinbyen og vil utvikle og styrke porten mot Groruddalen. Det er i tråd med eksisterende kommuneplaner og vil legge vekt på å etablere myke trafikkbaner som gang- og sykkelvei, og kan også innebære lokk over deler av Ring 3.
Gjenbruk, etterbruk og bærekraftig utvikling
Byrådslederen trakk fram gjenbruk, fornuftig etterbruk og bærekraftig utvikling som grunnleggende verdier for konseptet. Vinter-OL og Paralympics skal skape noe Oslo har behov for, og skal forsterke en positiv utvikling.

– Vi vil være i forkant og møte utfordringene før de blir for store. Et OL i Oslo vil bidra til å få på plass idrettsanlegg, veier og annen infrastruktur som er nødvendig for å håndtere befolkningsveksten i hovedstaden, sa Elvestuen.
Telenor Arena er en av de eksisterende arenaene som vil benyttes, sannsynligvis til kunstløp og kortbaneløp på skøyter. Det er også klart at Jordal vil få en ny hall. I tillegg vurderes det å legge en hall ved Norges Idrettshøgskole ved Sognsvann.
– Vi skal skape rom for livsutfoldelse og bringe folk nærmere hverandre. Vil skal ta tilbake vinter-OL og by på byen vår med en fantastisk folkefest. Samtidig skal vi sette varige fotavtrykk i hele landet, sa byrådslederen.

Fakkeltog til folkefest: et vinter-OL og Paralympics i Oslo 2022 skal være samlende og bærekraftig.
Alpine øvelser på Norefjell eller Kvitfjell/Hafjell
Byrådslederen fortalte at det ikke er gjort noen endelige valg på om de alpine øvelsene skal legges til Norefjell eller Lillehammer-regionen, men at begge er gode alternativer.

– Kvitfjell/Hafjell er mest etablert, og det mest opplagte alternativet. Men vi vil utrede Norefjell en stund til før vi avgjør hvor de alpine øvelsene vil går, sier byrådslederen.