Andreas Bjørnstad, Sarah Louise Rung og Ann Cathrin Lübbe sørget for alle Norges åtte medaljer i Paralympics i Rio. Foto: Martin Hafsahl

Bra, men ikke bra nok

- Vi gjør et bra Paralympics med tre gull, to sølv og tre bronse, men det er for mange som underpresterer. Det er dommen til Cato Zahl Pedersen, Chef de mission for paratroppen.

Norge står med 3 gull – 2 sølv og tre bronse – et resultat som på medaljestatistikken er helt lik den for fire år siden – i London 2012.

Medaljene ble vunnet av svømmerne Sarah Louise Rung (2-1-2) og Andreas Bjørnstad (én bronse) og dressurrytter Ann Cathrin Lübbe (ett gull og ett sølv).

Norge ble beste nordiske nasjon og havnet totalt på en 32. plass i nasjonenes medaljestatistikk. Bak oss finner vi Sverige (49), Danmark (51) og Finland (56).

En hårsbredd fra målet

Målet før Paralympics i Rio var å gjøre det bedre enn i London. Det var ikke langt om å gjøre før det gikk veien. Både Tommy Urhaug i bordtennis, Birgit Skarstein i roing og Andreas Bjørnstad i svømming havnet rett utenfor pallen med hver sin 4. plass.
- Vi opplever alle stang ut av og til. Rent resultatmessig er vi faktisk litt bedre enn London på grunn av flere gode plasseringer fra 4. -12. plass, men i London var det flere som tok medalje, sier Cato Zahl Pedersen.

Må bli bedre når det gjelder
På spørsmål om hvorfor han tror det gikk som det gikk svarer han at troppen ikke klarte å få ut maks av potensialet.
- Vi må bli enda mer spisset i treningssituasjonen i hverdagen, vi må skape en bedre prestasjonskultur og ha mer fokus på kjemien og den sosiale samhandlingen i laget. Dessuten må vi se på hva vi kan gjøre for å sørge for at flere i troppen er best når det gjelder, sier Zahl Pedersen.

Bredere tropp i Tokyo 2020
Nå skal Paralympics evalueres, før man tar fatt på jobben med satsingen til Tokyo 2020.
- Vi starter med en gang med å bygge videre på det vi har startet. Vi skal komme styrket ut av den fireårsperioden som vi går inn i nå. Målet er å bygge en bredere tropp, sier Zahl Pedersen.

Kampen tilspisser seg
Toppidrettssjef Tore Øvrebø sier det er stadig flere nasjoner som satser betydelig mer enn før på Paralympics. Han mener også kampen om medaljene tilspisser seg og at konkurransen i årene fremover vil bli stadig tøffere.
- Vår hovedutfordring er å få til en større bredde i særforbundene slik at vi klarer å få frem flere som er i nærheten av det nivået vi ønsker at de skal være på. Det å få flere til å kjempe om medaljer er vanskelig. Den jobber ligger først og fremst hos særforbundene som må bli flinkere til å rekruttere bedre, integrere bedre og profesjonalisere sitt eget apparat og toppidrettskulturen i paraidretten, sier Øvrebø.

- Nå har vi tatt like mange medaljer i to Paralympics på rad. Så alt tyder på at vi får det vi fortjener. Ønsker vi å fortjene mer så må vi gjøre mer, og det krever nok en stor ressurstilgang, avslutter toppidrettssjefen.