egenorganisert612.jpg

Tom Tvedt: - Egenorganisert idrett er bra!

Allerede i dag foregår veldig mye egenorganisert idrett på arenaer som er tilrettelagt av den organiserte idretten. Alle som ønsker å bruke idrettsarenaer til å drive aktivitet skal ha vår fulle støtte, skriver idrettspresident Tom Tvedt i en blogg.

I mange idretter lever den organiserte og egenorganiserte aktiviteten naturlig sammen. Skillet mellom de to kan mange ganger virke konstruert.

All idrett er – eller har en gang vært – egenorganisert. Det er de aktive selv som har ønsket en sterkere grad av organisering. Ingen organisasjon fødes på toppen, men oppstår fordi det finnes et behov for den. Det kan være at utøverne ønsker å konkurrere mot hverandre. Det kan være fordi det er behov for felles innsats for å få på plass anlegg eller finansiering.

Nye idretter oppstår også – oftest eller alltid – i ytterkantene av eksisterende idretter, inspirert av den eller de idrettene som finnes. Det er nytenkende, det er naturlig og det heier vi på.

Les hele bloggen