Bandy5.jpg

Beskytt enerettsmodellen!

Norges idrettsforbund ber regjeringen om å beskytte spillmonopolet og forsterke dagens ansvarlige spillpolitikk. Les vår utredning "Rapport om pengespill og lotterier i Norge".

Sammen med rapporten fra Rambøll til Kulturdepartementet, viser vår rapport at regjeringens forslag til endringer i lotteriloven og forslaget om en ny lisensordning for pengespill, vil undergrave den norske enerettsmodellen og det norske spillmonopolet.

Se Norges idrettsforbunds utredning:

Lotterier og pengespill i Norge (pdf)

Forslagene vil kunne slå bena under Norsk Tipping og den ansvarlige finansieringen av idretten og frivilligheten i Norge. Dette vil mest sannsynlig også føre til en kraftig økning i antall spillavhengige.

Norges idrettsforbund og de samarbeidende organisasjonene (Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan og Spillavhengighet Norge) vil i stedet for en lisensordning for pengespill og åpninger i lotterireglementet, utfordre regjeringen til å beskytte spillmonopolet og forsterke dagens ansvarlige spillpolitikk.