Illustrasjonsbilde. Svein Robert Vestå ble kåret til Årets ildsjel 2017. Nå er finalistene for 2018-prisen offentliggjort.

Årets ildsjel 2018: Bli kjent med finalistene

19 fylkesvinnere har blitt til fem finalister. Bli kjent med kandidatene her.

Mange mener Årets ildsjel er den viktigste prisen som deles ut på Idrettsgallaen. Uten frivillige ildsjeler på grasrota, stopper norsk idrett opp. Det er ikke bare en floskel – det er helt sant.

Prisen Årets ildsjel er viktig av flere grunner. Ikke bare for å anerkjenne de som får sine minutter i rampelyset på Idrettsgallaen, men også for å bevisstgjøre alle hvilken uvurderlig ressurs frivilligheten er for norsk idrett. Til prisen i 2018 kom det inn over 660 nominasjoner. Frivilligheten står seg godt i norsk idrett, men vi må aldri ta den for gitt.

Folkeavstemningen er nå åpnet. Stem på din kandidat her!

660 kandidater ble til 19 fylkesvinnere. Nå skal fem finalister kjempe om prisen. Bli bedre kjent med dem her:

Håvard Olsen (64) IL Løken

Håvard Olsen organiserer en rekke idretter i IL Løken. På grunn av fraflytting ble idrettslaget lagt ned i 1969, men takket være Olsen ble klubben reetablert i 1976. Han har hatt de fleste roller og bidrar med veldig mye for idrettslaget og lokalmiljøet. Blant annet står han bak en rekke anleggsprosjekter, som blant annet fotballanlegg, skiskytteranlegg, skytterhus og lysløype.  Selv om han har vært med lenge og bidratt med mye, er det ingenting som tyder på at Olsen vil trappe ned sin innsats for lokalmiljøet i Steigen.

Hilde Nilsen (47) Sunndal IL Håndball

Hilde Nilsen har et brennende engasjement for håndballen i Sunndal IL og ingen oppdrag er for store eller for små. Som styremedlem tar hun aktiv del i idrettslaget – med roller blant annet vikartrener, kioskvakt eller organisator for åpen hall i helgene. Hennes innsats i Sunndal IL har blitt lagt merke til og hun har blitt anerkjent for sitt frivillige engasjement med priser fra Norges Håndballforbund region nord og Sunndal Idrettsråd.

Evelyn Veisten (65) Østre Toten Helsesportslag

Veisten har i over 20 år lagt til rette for at folk med ulike handikap kan møtes og drive med håndball og boccia i Østre Toten Helsesportslag. De yngste utøverne er 17 år, de eldste er 70 år. Med sitt engasjement bidrar Veisten til å skape et aktivitetstilbud hvor samhold, mestring og idrettsglede står i sentrum. Begeistringen og takknemligheten er stor over det tilbudet Veisten gir.

Jan Georg Lund (73) Stjernen Hockey

I Stjernen Hockey blir Jan Georg Lund kalt Mr. Hockey. Lund har hatt de fleste vervene i ishockeyklubben, både rundt styrebordet og som trener. Som primus motor for samarbeidet med Skolen Fritidsordning (SFO) har Lund bidrar til å gi skøyteglede til mange barn. Innsatsen for ishockey-miljøet i Fredrikstad har blant annet gitt ham Kongens medalje, ishockeyforbundets sølvmerke og Østfold idrettskrets pokal.

Terje Våg (63) Snåsa IL

I Snåsa IL stiller Terje Våg opp for alle. Om det er som trener, arrangør, funksjonær, vaktmester, sjåfør eller lagleder, spiller ingen rolle. Han har et brennende engasjement for flere idretter, men friidretten står hans hjerte nærmest.  I 40 år har han jobbet med breddeidrett som trener og leder.

Årets ildsjel 2018 vil bli kåret på bakgrunn av juryens stemme og folkeavstemningen som avholdes mellom 15. desember til 5. januar. Juryens stemme og folkeavstemningen teller like mye. Les mer om Årets ildsjel på www.idrettsgalla.no

Stem på din kandidat her!