Are Strandli og Kristoffer Brun mottok Fearnleys olympiske ærespris. Bak ser vi 1. visepresident Kristin Kloster Aasen. Foto: Caroline Dokken Wendelborg.

Are Strandli og Kristoffer Brun mottok ærespris

Are Strandli og Kristoffer Brun mottok i dag Fearnleys olympiske ærespris under Regjeringens mottakelse for de norske OL- og Paralympics-utøverne. Juryens begrunnet utnevnelsen av årets vinnere med flere forhold.

Are Strandli og Kristoffer Brun vinner årets pris for sin bronsemedalje i dobbeltsculler lettvekt i OL i Rio. De har prestert på et høyt internasjonalt nivå over flere år, i en meget krevende idrett. Sommerens olympiske bronsemedalje ble vunnet med knappest mulig margin til konkurrentene foran på resultatlisten.

Juryen vektlegger at i tillegg til sterke idrettsprestasjoner, fremstår vinnerne som tydelige og oppriktige i sitt teamarbeid. De er ulike typer, men prioriterer idretten og hverandre på en forbilledlig måte.
- Det er en glede å tildele Fearnleys olympiske ærespris til bronsevinnerne i roing dobbeltsculler lettvekt til Are Strandli og Kristoffer Brun, sier Kristin Kloster Aasen, 1.visepresident i NIF.

Fearnleys olympiske ærespris ble initiert av skipsreder Thomas Fearnley (1880–1961) i forbindelse med vinter-OL i Oslo 1952. Prisen gis for fremragende prestasjoner av en norsk OL-deltaker. Det er Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité som tildeler prisen til norske idrettsutøvere som har utmerket seg utover det vanlige i OL. Det er ikke mulighet for å vinne prisen flere ganger.

I 2012 mottok Bartosz Piasecki prisen. Han tok sølv i fekting i OL i London. Blant tidligere vinnere finner vi navn som Grete Waitz, kvinnelandslaget i fotball, Jon Rønningen, Kjetil André Aamodt og kvinnelandslaget i håndball.