hellelandadn.jpg

Antidopingseminar

"Ikke kast bort tiden på søknader uten å ha antidopingarbeidet på plass. Organisert eller ikke." sa kulturminister Linda Hofstad Helleland under Norges idrettsforbund og Antidoping Norges seminar på Ullevaal stadion.

Hvordan sikre nulltoleranse for doping i internasjonale mesterskap i Norge? Det var tema en rekke idrettsledere, politikere, arrangører og antidopingmyndigheter diskuterte på seminaret på Ullevaal stadion i dag.

Flere av de tydeligste budskapene kom fra politikerne. Kulturminister Linda Hofstad Helleland ga ettertrykkelig beskjed om at ingen kunne forvente støtte så lenge ikke antidopingarbeidet er hundre prosent implementert. Rina Mariann Hansen (Ap), byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo sa at heller ikke byrådet ville kunne støtte et arrangement med offentlige midler dersom det ikke er underlagt de internasjonale antidopingbestemmelser.

"Ikke kast bort tiden på søknader uten å ha antidopingarbeidet på plass. Organisert eller ikke." sa kulturminister Linda Hofstad Helleland.

- Alle idretter, etablerte som nye, bør forholde seg til det samme regelverk om antidoping. Ambisjonen om en ren idrett er aldri på forhandlingsbordet, sa visepresident Kristin Kloster Aasen i Norges idrettsforbund.

Generaldirektør i verdens antidopingbyrå WADA, David Howman, holdt et innlegg om de internasjonale bestemmelser som gjelder innenfor idretten og antidoping-arbeidet.

- Samarbeid med lokal klubb
Bjørn Sætre, generalsekretær i Norges Cykleforbund, kunne fortelle at fem prosent av alle pengepremier innenfor sykkelsporten går direkte til antidopingarbeid. De høye kostnadene knyttet til antidopingarbeidet er allikevel en utfordring, og krever uavhengig støtte fra flere hold sa han. I Norge er samtlige sykkelkonkurranser på terminlisten arrangert i samarbeid med en lokal klubb. Både private kommersielle arrangementer og ideelle klubbarrangementer blir dermed underlagt det samme antidopingsystemet gjennom den lokale klubbens medlemskap i Cykleforbundet. En lignende løsning har man i Norges Skiforbund.

Paneldebatten
I tillegg til hvordan best sikre nulltoleranse for doping i internasjonale mesterskap i Norge, handlet paneldebatten om X-Games og proffboksing. Minst overraskende var uenigheten mellom Henning Andersen i SAHR (arrangør av X-Games i Oslo) på den ene siden, og skipresident Erik Røste og Anders Solheim i Antidoping Norge på den andre.

God dialog med Brækhus
Mest overraskende var kanskje at det foregår en god dialog mellom Cecilia Brækhus' First Lady Promotions, Antidoping Norge og Norges idrettsforbund, om å finne løsninger innenfor antidoping-reglementet som åpner for en Brækhus-kamp på hjemmebane. Styreleder i First Lady Promotions, advokat John Christian Elden, kunngjorde at de nå godt på vei var enige med Antidoping Norge. - Ja, vi har jobbet med dette i noen uker her nå, og det ser ut som om vi får en god løsning. Vi har et godt samarbeid med Antidoping Norge og Idrettsforbundet, og vi har fått positive tilbakemeldinger fra begge to der de mener at det antidopingarbeidet vi har er godt, og det er veldig bra, sier Elden til Dagbladet etterpå.

Se flere bilder fra seminaret: https://www.flickr.com/photos/idrettsforbundet/albums/72157667363583456

Både seminarets foredrag og debatten som fulgte ble sendt på Dagbladet-TV: Se hele sendingen her:

Mer om seminaret:

Hvordan sikre nulltoleranse for doping i internasjonale mesterskap i Norge? Norge er stadig vertskap for store internasjonale konkurranser. Nylig bidro X-Games i Oslo, og vilkårene for proffboksing i Norge, til debatt om dopingbestemmelsene. Med dette som utgangspunkt ønsker vi å sette fokus på internasjonale arrangementer og anvendelse av dopingbestemmelsene.

Debatten sendes direkte på Dagbladet-tv

Det blir innlegg fra blant andre WADAs generaldirektør David Howman, kulturminister Linda Hofstad Helleland, Thorhild Widvey - Europas representant i WADAs Executive Committee og Mads Kaggestad fra TV2.

Konferansier: Erik Wold

Klokken 11.00 blir det arrangementsdebatt med:

* David Howman, generaldirektør WADA

* Anders Solheim, daglig leder Antidoping Norge