Rune Andersen, spesialrådgiver i Antidoping Norge, mener det er for mange gamle menn i internasjonale særforbund. Foto: Martin Hafsahl.

- Altfor mange menn i viktige internasjonale posisjoner

Under Norges idrettsforbunds frokostseminar «Idrettens internasjonale engasjement» i dag - sa Rune Andersen i Antidoping Norge at det er altfor mange menn i viktige internasjonale posisjoner. - Det er stort sett menn, og de er eldre enn meg. Og det er ikke bra.

Rune Andersen, spesialrådgiver i Antidoping Norge og tidligere WADA-direktør, sier at det å ha norske representanter i internasjonale idrett, og særlig flere kvinner, ikke kan understrekes nok.
- Særforbund som har representanter i internasjonale særforbund bør ta grep for å få yngre representanter, og helst kvinner, med. Jeg vet at Europarådet, gjennom «good governance in sport», tar grep. Men idretten selv må også ta grep, oppfordret Andersen til de over 100 tilhørerne i UBC, Colosseum.

IOC ønsker flere kvinner
Han får klar støtte av IOC-medlem Gerhard Heiberg som også holdt innlegg på frokostseminaret. Heiberg fortalte at IOC nylig har oppjustert målet om å få flere kvinner i viktige posisjoner.
- Av ledende personligheter i IOC og forbund bør 30 prosent være kvinner. Vi håper selvsagt at det blir 50 prosent kvinner, slik fordelingen er blant kvinnelige og mannlige deltakere i OL, fortalte Heiberg.

IOC har også satt seg som mål å senke gjennomsnittsalderen til IOC-medlemmene.
- Vi har satt ned aldersgrensen fra 80 til 70 år, og 15 av våre medlemmer skal være utøvere et sted mellom 20-30 år, forteller Heiberg.

Ber særforbundene vise seg frem
IOC-medlem Gerhard Heiberg mener alt ligger til rette for at norske særforbund skal få inn flere representanter i internasjonale forbund. Hans råd til særforbundene er å være aktive og vise seg frem.
- Skal særforbundene lykkes må de være aktive, ha en oppfatning og stå frem. Vi har mye å fare med, sier Heiberg.
- Norge og nordmenn har et godt rykte – og det å være norsk er i mange sammenhenger både riktig og viktig. Norsk idrett står for noe som passer godt med det olympiske charter. Klarer vi å få flere nordmenn inn i internasjonale styrer vil det være beste for idretten og IOC sin visjon om å bygge en bedre verden, sa Heiberg.

Saken fortsetter under bildet.

IOC-medlem Gerhard Heiberg både håper og tror på økt kvinneandel i IOC og internasjonale forbund. Foto: Martin Hafsahl.

Internasjonale vedtak får konsekvenser for norsk idrett
Også idrettspresident Tom Tvedt påpekte viktigheten av internasjonal deltakelse.
- Det skjer vanvittig mye i internasjonal idrett som både får konsekvenser for norsk idrett, og som i enda større monn utfordrer idretten i Norge.
- Under EOC – Den europeiske olympiske komités – årsmøte i Minsk nylig ble det fattet viktige vedtak med konsekvenser også for norsk idrett – uten av det ble delt ut et eneste sakspapir, uten at saker var forberedt.  Inn i dette skal vi stille med representanter vokst opp i en norsk forenings- og demokratitradisjon som tror at «sånn vi gjøre det i Norge, er sånn det skjer overalt».  Sorry, sånn er det ikke.
- Derfor og nettopp derfor er det viktig med internasjonal deltakelse, internasjonalt arbeid og internasjonal representasjon.  Og vi er ikke så verst gode heller.  Det er over 200 norske internasjonale valgte representanter.  Norges idrettsforbund tror på deltakelse og dialog – og skal dialogen gi positive resultater må vi være forberedt når vi reiser ut, sa idrettspresident Tom Tvedt.

Se hele frokostseminaret under: