Morten Bråten, fagansvarlig teknikk/motorikk på Olympiatoppen overværer Aleksander Aamodt Kilde som trener i nye Olympiahallen. Foto: Geir Owe Fredheim

Aamodt Kilde viser muskler i nye Olympiahallen på Sognsvann

I dag åpnet den nye Olympiahallen på toppidrettssenteret på Sognsvann. Alpinist Aleksander Aamodt Kilde var først ut med å prøve de nye flotte treningsfasilitetene.

- Vi som alpinister bruker Olympiatoppen flittig gjennom hele sommeren – særlig i juni måned, og  noen ganger føler vi at vi tar for mye plass. Det slipper vi å tenke på nå, sier Aamodt Kilde om den 600 kvadratmeter store hallen som nå står på den gamle parkeringsplassen ved Olympiatoppen.

- Her er alt tilrettelagt for basistrening. Du kan løfte vekter og gjort alt mulig her inne. Det er som en stor lekeplass for oss alpinister hvor vi kan bli slitne, bli utfordret og ikke minst jobbe med melkesyren, sier Aamodt Kilde.

18 millioner kroner
Hallen har kostet 18 millioner kroner. Selve byggingen av hallen kunne begynne da regjeringen i april i fjor spyttet inn hele 9,3 millioner kroner over spillemidlene. Derfor hadde også kulturminister Linda Helleland tatt turen opp til Olympiatoppen for å overvære åpningen i dag.
- Jeg har sett på de fasilitetene dere har her på Olympiatoppen, og jeg må si at i den nye hallen er det både lys og god luft. Her har dere alle forutsetninger for å lykkes, og jeg håper dette bare er starten på det vi skal bygge videre, sa kulturministeren, som ikke rakk å kjøpe med en blomsterbukett, men som hadde med noer langt mer verdifullt i gave.
- Regjeringen og Kulturdepartementet går inn med 875.000 kroner til å sponse utstyret dere har her oppe. Det er penger jeg håper kommer godt med, sa Helleland til stor jubel.

Morten Bråten ved Olympiatoppen fikk æren av å klippe snoren - med toppidrettssjef Tore Øvrebø og kulturminster Linda Helleland på hver sin side. Foto: Geir Owe Fredheim

Må bruke pengene godt
Toppidrettssjef Tore Øvrebø var strålende fornøyd med pengegaven og lovte å bruke midlene godt.
- Vi må nå sørge for at dette er vel anvendte penger for departementet sett opp mot å skape enda bedre resultater i norsk toppidrett, sa Øvrebø.

Trene og lede best i verden
Det var Morten Bråten, fagansvarlig teknikk/motorikk på Olympiatoppen, som fikk æren av å klippe snoren. Nå ser han frem til å ta i bruk hallen.
- Dette er en hall hvor vi kan gjøre mye koordinasjons- og motorikktrening, i tillegg er hallen spesielt tilpasset trening knyttet til kraft, styrke, spenst og hurtighet. Det har på mange måter en tverrfaglig hall som passer for alle idretter, sier Bråten.

- Hva betyr denne hallen for toppidrettsutøverne våre?
-  Dette betyr at vi kan heve kvaliteten på treningsarbeidet og de prosessene som går mot store mesterskap – det betyr at vi kan ha som motto at vi kan trene og lede best i verden.