jubel.JPG

6 grunner for hvorfor du bør søke på Idrettens fredskorps - frist 15. februar

Fristen går ut straks - så vær rask! Idrettens fredskorps er utvekslingsprogrammet for deg som ung og idrettsengasjerte mellom 20-28 år. Kanskje det blir du som reiser til Zambia eller Malawi, hvor du får bidra sammen med en av våre partnerorganisasjoner fra september til juni?

Søknadsfrist 15. februar. Søk nå!

- Hvis noen skulle være i tvil om Idrettens fredskorps er noe for deg, har vi samlet noen gode grunner for hvorfor man bør sende inn en søknad. Jeg har selv vært fredskorpser og ville aldri vært opplevelsen og erfaringen foruten, sier Ketil Husøy, rådgiver internasjonalt utviklingssamarbeid i Norges idrettsforbund

Nå gir han alle mellom 18 og 28 år seks gode grunner for hvorfor du ikke bør la denne fristen løpe ifra deg:

1. Reiselysten? Opplev verden!

Hvis du er opptatt av å se og oppleve, får du en unik mulighet til å virkelig bli kjent med nye områder på en måte som ikke er mulig uten å bo der. Følelsen av å kjenne at Zambia og Malawi er som det gamle nabolaget ditt i Norge er en utrolig kul følelse som du gjennom Idrettens fredskorps får muligheten til å oppleve.

2. Dediker en liten periode av livet ditt til å bli ordentlig godt kjent med deg selv

Opplevelsen av tid får en ny mening. Du får tid til å tenke nye tanker, tid til å virkelig bli kjent med området og ikke minst med deg selv. Forventninger og "press" hjemme kan fort stjele mye av tiden din, dette endrer seg når du er på den andre siden av verden. Grip sjansen og opplev tiden på en ny måte.

3. Kjenn på følelsen av å gi og få ekte idrettsglede

Det sies at den største gleden noen kan ha, det er å gjøre andre glad. Gjennom et år som frivillig får du i både pose og sekk når det kommer til idrettsglede, både gitt og opplevd. Sjeldent i livet får man oppleve så akutt entusiasme og glede som man får som idrettsfredskorpser. Ta et aktivt valg og opplev idrettsglede.

4. Utvid «familien»

Lyst på en ny bror, søster, tante, mamma eller pappa? Som idrettsfredskorpser bor du i en vertsfamilie og får muligheten til å komme inn i en familie på en måte som for mange oppleves som livsendrende. Utvekslingen er en glimrende måte å bli kjent med nye familietradisjoner, verdier og væremåter, og kanskje oppdage at det ikke bare finnes forskjeller, men også mange likheter.

5. Ta del i en ny kultur og opplev hvordan det påvirker deg

Pleier du å slå av ti samtaler i løpet av en 15min gåtur i nabolaget ditt hjemme? Deler du ut high-fives og kjappe replikker på løpende bånd i din hverdag? Det er overflateinnsikt og det er dyp forståelse man tilegner seg gjennom et år som idrettsfrivillig. Forståelsen, aksepten og forundringen over å lære en ny kultur å kjenne er vanvittig spennende og utrolig nyttig videre i livet. For ikke å snakke om utviklingen du kommer til å kjenne etter økt kulturforståelse og kunnskap. Hopp i det, opplev.

6. Unik erfaring du garantert får bruk for

Hva er egentlig erfaring? Når er du erfaren? Det som er helt sikkert er at et år som idrettsfredskorpser gjør deg en for ikke si tusen erfaringer rikere. Erfaringer det er vanskelig å skaffe seg andre steder og erfaringer som er høyt skattet på de aller fleste nivåer av arbeidslivet i Norge. Erfaringer som styrker fremtiden er gode erfaringer og de erfaringen er du nå kun et søknadsskjema unna å få. Vil du reise, utvide horisonten og utvikle deg, er idrettens fredskorps anledningen du kanskje ikke visste om, men som nå skal gi deg mye mer enn du trodde du kunne få. Søk. Nå.