Basket_612_Imdi_siste.jpg

57 nye idrettslag oppretter aktivitetstilbud for flyktninger!

Idrettsforbundet utbetaler i disse dager 725.000 kroner til 57 nye idrettslag som har søkt på NIFs flyktningfond. Takket være et betydelig bidrag fra Kavlifondet fortsetter den store idrettsdugnaden for flyktninger!

I dag, torsdag 5. november, har Idrettsforbundet gleden av å opplyse om at Kavlifondet har gitt hele 500.000 kroner til NIFs flyktningfond, og samtidig gjort det mulig å fortsette de mange gode tiltakene rettet mot organisert aktivitet for flyktninger.

Tidligere i høst bevilget Idrettsstyret 500.000 kroner til fondet - samtidig gikk Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) inn med 200.000 kroner.

Med det siste tilskuddet fra Kavlifondet er det totalt blitt fordelt 1,2 millioner kroner til hele 88 idrettslag rundt om i landet.

Se oversikt over alle idrettslag som har mottatt midler lenger ned i saken.

Et betydelig bidrag

Idrettspresident Tom Tvedt sier han er svært glad for pengestøtten fra Kavlifondet.
- Det er helt avgjørende for norsk idrett at andre aktører ser verdien av det norsk idrett gjør opp mot flyktningsituasjonen som har oppstått. Dette bidrar til at idretten lokalt klarer å opprettholde et høyt aktivitetsnivå, sier idrettspresidenten.

Tom Tvedt sier at flyktningsituasjonen som har oppstått er akutt.
- Det er derfor ekstra gledelig at pengene allerede i dag er på vei ut til idrettslag over hele landet som stiller opp på dugnad for flyktningene, sier idrettspresidenten og legger til:
- Takket være fondet får mange flyktninger oppleve idrettsglede med andre. Idrett er i denne sammenhengen en viktig inngangsport til å trives i et lokalsamfunn og få tankene over på noe positivt, sier han.

Liker gode initiativer
Kavlifondet er en stiftelse som ble etablert i 1962 og har til formål gjennom tildeling av midler å fremme humantitære formål, forskning og kultur.
- Vårt initiativ kom etter nyheten om at Norges idrettsforbund hadde opprettet et flyktningfond. Kavlifondet vil gjerne støtte slike gode initiativer, og ofte kan vår støtte utløse støtte og oppmerksomhet andre steder. Kavlifondet gikk straks i gang med å undersøke mulighetene for et samarbeid, og behandlet deretter saken på vanlig måte i Kavlifondets styre, forteller Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.

- Hva ønsker Kavlifondet å oppnå med dette bidraget?
- Gjennom idretten kan barn møtes, selv om de ikke snakker samme språk og har ulik kultur. Ved hjelp av gode og trygge voksne idrettsledere, er dette en svært god måte å arbeide for at unge flyktninger og asylsøkere finner et sted der de føler seg trygge, får utfolde seg fysisk og samtidig lærer Norge å kjenne, sier Iversen.

Inger Elise Iversen har stor tro på NIFs flyktningfond.
- Norges idrettsforbund har en logistikk og er organisert på en måte som gjør at vi har stor tro på at dette nyopprettede fondet vil få mye å si for de mange tusen barn og unge rundt om på mottak over hele landet, sier hun.

Mange idretter representert
Midlene som er tildelt idrettslagene har gått til både utstyr og aktivitet for enkelte flyktninger i mindre lokalsamfunn, samt til større grupperinger på mottak i de store byene. Norges idrettsforbund har i samarbeid med Røde Kors prioritert søknader fra idrettslag som ønsker å bidra med aktivitet på mottak for enslige mindreårige asylsøkere.
- Totalt har flere enn 130 idrettslag over hele landet søkt om mer enn 3 millioner kroner. Vi er glad for det enorme engasjementet som Idretts-Norge viser for flyktningene og er også stolte av å fortelle at hele 26 ulike idretter bidrar, sier Anja Rynning Veum, utviklingssjef i Norges idrettsforbund.

Se listen over de 57 idrettslagene som mottar midler:

Tvedestrand Fotball Klubb
Brodd innebandyklubb
Stavanger IF Fotball
Hana Idrettslag

Se oversikt over tidligere mottakere

Les mer om NIF flyktningfond

Norges idrettsforbund har registrert at følgende idretter er involvert i NIF flyktningfond. Gym og turn, Ridning, Cheerleading, Friidrett, Håndball, Fotball, Basketball, Volleyball, Badminton, Cricket, Bordtennis, Langrenn, alpint, Skøyter, Ishockey, Orientering, kampsportidretter, Judo, Boksing, Bryting, Bowling, Svømming, Klatring, Motorsport, Sykkel, Snowboard og freestyle.