momsglede.jpg

5521 idrettslag får tilbakebetalt 353 millioner kroner i vare- og tjenestemomskompensasjon!

Det blir rekordstor utbetaling til idretten etter at Lotteri- og stiftelsestilsynet i dag offentliggjorde tildelingen av kompensasjon for vare- og tjenestemoms. Hele 5521 idrettslag får utbetalt 353 millioner kroner i vare- og tjenestemomskompensasjon for 2017.

Totalt får norsk idrett nå i desember tilført 487 378 496 kroner basert på regnskapsåret 2016. Idrettslagene får hele 353 millioner kroner til fordeling – ca. 5 millioner kroner mer enn de fikk i fjor.

Se oversikt over tildelingen fylkesvis og idrettslag sortert i alfabetisk rekkefølge:

- Vare- og tjenestemomskompensasjon er blant de viktigste ordningene når det gjelder rammevilkår for idrettslagene – og som sørger for at idrettslagene ikke må betale avgift på frivillig arbeid. Det er en enkel og ubyråkratisk ordning som gir sårt tiltrengte kroner i klubbkassene rundt om i hele landet, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Andre organisasjonsledd

For særforbundene er tildelingen i år på 68,3 millioner kroner, på toppen av de 19,4 millionene som særkretser/regioner har mottatt. Norges idrettsforbund sentralt får 20,7 millioner kroner i kompensasjon, mens idrettskretsene får 8,8 millioner kroner.

Utbetales i uke 51
Best av alt er at pengene utbetales før jul. Etter planen sendes pengene i slutten av uke 51.

MOMSKOMPENSASJON 2017 (Regnskapsåret 2016)

• Norges idrettsforbund 20 681 537
  • Aksjeselskaper 7 536 868