Eva Skei med sjekken overlevert av Extrastiftelsens Hege Braaten (t.h.) og Hans Christian Lillehagen. (FOTO: Tore Sæther / NHF Region Nord)

5,5 mill kr fra ExtraStiftelsen til 24 prosjekter

ExtraStiftelsen har offentliggjort tildelingen for prosjekter med oppstart januar 2017. NIF har fått innvilget 10 nye prosjekter, og 14 eksisterende prosjekter, for til sammen 5,5 millioner kroner.

- Først og fremst ønsker NIF å gratulere alle prosjektene som har mottatt støtte, og vi takker for at de bidrar til økt mangfold i norsk idrett, sier Line Hurrød, rådgiver folkehelse og voksenidrett i Norges idrettsforbund.

300 prosjekter har fått støtte
Norges idrettsforbund har mottatt midler årlig fra ExtraStiftelsen siden 1997. Over 300 idrettsprosjekter har blitt finansiert av stiftelsen. Alle disse prosjektene har gitt idrettsglede til tusenvis av barn, unge og voksne.
- NIF vil også takke ExtraStiftelsen for støtten som bidrar til at enda flere får delta på meningsfull aktivitet. Midlene bidrar til at flere av våre organisasjonsledd kan sette av ressurser til å gjøre en ekstra innsats for å inkludere flere til idretten, sier Hurrød.

Flere innvandrerjenter i idretten
Norges Håndballforbund var en av de heldige som fikk innvilget sin søknad for 2017. Deres prosjekt; «Flere innvandrerjenter i idretten» har som mål å bidra til at flere barn og unge med innvandrerbakgrunn skal få delta i norsk idrett. Forbundet vil at de på en naturlig måte, skal bli en integrert del av idretten og det lokale fritidsmiljøet der de bor. De vil ha et spesielt fokus på å få med jentene, da de er underrepresentert i idretten.
- Prosjektet vårt er begge deler. Håndballen er et middel til å hjelpe innvandrerjenter til å bli en del av det norske samfunnet. Blir du integrert i et fritidsmiljø, som håndballens, er det ofte nøkkelen til å bli en del av et sosialt miljø som igjen er bare så viktig i integrering, sier Eva Skei, leder for prosjektet, til handball.no.

En oversikt over nye prosjekter finnes her.