Hedmarken curlingklubb er en av klubbene som mottok midler i forrige tildeling. Midlene har vært til god nytte for idrettslaget i integreringsarbeidet. Foto: Dan Cato Røe

31 idrettslag får pengestøtte fra flyktningfond

I disse dager deler Norges idrettsforbund ut 730.000 kroner til 31 idrettslag over hele Norge. Pengene fra NIFs flyktningfond går til ulike idrettstiltak rettet mot flyktninger i mottak. Se hvem som har fått pengestøtte!

- I denne tildelingsrunden er det først og fremst midler Utlendingsdirektoratet (UDI) som har gått til aktivitet for barn i EMA-mottak. I tillegg har Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) gått inn med aktivitetsmidler for familier og voksne over 18 år i ordinære mottak, sier Sverre Aarsand, hovedansvarlig for NIFs flyktningfond.

Se oversikt over hvilke lag som har fått penger lenger ned i saken.

Totalt i 2017 har Norges idrettsforbund gitt midler fra NIFs flyktningfond til 187 idrettslag. Så langt, siden oppstarten i 2015, har 708 idrettslag fått pengestøtte.

- Vi har fordelt pengene til totalt 41 ulike idrettsgrener i 2017 som har aktivitet for barn, enslige mindreårige, voksne og familier tilknyttet flyktningmottak og nylig bosatte flyktninger, sier Aarsand.

Godt samarbeid
- Søknadsprosessen har vært grundig og god. Idrettskretser og idrettsråd har samarbeidet og behandlet idrettslagenes søknader, og særforbund har behandlet sine klubbsøknader. Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med særforbundene som har bidratt med mye kompetanse, sier Aarsand.

Flyktninger og nybosatte er en ressurs
Et viktig perspektiv er at nye flyktninger og nybosatte som får idrettstilbud kan på sikt bety flere medlemmer, utøvere og frivillige i norsk idrett. Det er også flere nybosatte som er gode trenere, dommere og ledere og som derfor blir en ekstra viktig ressurs i idrettslagene. Dette er også med på å skape gode relasjoner og samhandling lokalt og i idrettslaget, sier Aarsand.

Han oppfordrer idrettslag til å få innvandrere inn i idrettslagenes styre og stell.
- Det kan skape nytekning knyttet til rekruttering. Derfor oppfordrer vi idrettslag til å invitere flyktninger og nylig bosatte slik at de kan bidra til å skape et enda bedre inkluderingsarbeid i idrettslaget, sier Aarsand.

Oversikt over idrettslag som har mottatt midler fra NIF flyktningfond:

Aalesund Svømme og Livredningsklubb
Vti-Symjegruppa
Ypsilon Kickboxing Klubb

Fakta NIFs Flyktningfond

• Tiltak for beboere på mottak eller for nybosatte
  • Midlene har gått til innkjøp av utstyr, honorar, leie av hall, dekke treningsavgift og transport.
  • Mest nådde målgruppen er gutter mellom 13-19 år.
  • 8.500 deltakere i aktivitet i 2015 til vår 2016. Rapporter fra 2017 er ikke med.
  • 1360 IL har totalt søkt 29,5 mill. kr. i 2015 – 2017.
  • NIF har forvaltet 13,7 millioner kroner i perioden 2015-2017.
  • 708 IL har mottatt midler og ca. 500 unike IL totalt i 2015-2017
  • I tillegg har 122 fotballklubber i 2016 gjennomført tiltak med UDI-midler, i regi av NFF.