Årets ildsjeljury her ved Heidi Støre, Are Strandli, Marit Bjørgen, Kjetil André Aamodt og prosjektleder i NIF - Bente Engelhardtsen Widding. Foto: Geir Owe Fredheim

18 fylkesvinnere av Årets ildsjel er klar

18 fylkesvinnere til prisen Årets ildsjel som deles ut på Idrettsgallaen 5. januar 2019 er klar. Her er fylkesvinnerne:

Én kandidat fra hvert fylke er med i kampen om fem finaleplasser som offentliggjøres neste uke. Totalt kom det inn ca 400 nominasjoner fra hele landet.

Basert på nominasjonene i fylket fikk hver idrettskrets i oppgave med å plukke ut én fylkeskandidat til prisen.

Fem finalister overraskes neste uke
I uke 47 blir 18 fylkeskandidater til fem finalister. Finalistene blir overrasket av Norges idrettsforbund, Norsk Tipping og NRK mellom  19. - 23. november. Det er ildsjeljuryen som har plukket ut de fem finalistene som vil kjempe om prisen.

Stor bredde på Årets ildsjel
Jurysjef Kjetil André Aamodt sier han er mektig imponert over bredden av de 400 nominasjonene som har kommet inn.

- Det er alltid fantastiske kandidater til Årets ildsjel, og det er krevende å diskutere oss frem til de beste kandidatene. Jeg håper alle er glade for litt heder og ære, men vi må ikke glemme at ildsjelene der ute er mest opptatt av å bidra til idrettsglede for barn og unge på daglig basis, sier Kjetil André Aamodt.

Årets ildsjeljury består av:

Kjetil André Aamodt (juryleder), Ole Gunnar Solskjær, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Are Strandli, Aida Dahlen, Heidi Støre, Tom Tvedt og (idrettspresident), Stian Sivertzen og Marit Bjørgen.

Årets ildsjel 2019 vil bli kåret på bakgrunn av ildsjeljuryens stemme og folkeavstemningen som avholdes mellom lørdag 15. desember til 4. januar. Juryens stemme og folkeavstemningen teller like mye.

Semifinalistene /fylkeskandidatene:

1. Doris Nordbye, Finnmark, Karasjok svømmeklubb
2. Gunnheid Eidissen Berg, Troms, IL Pioner Friidrett
3. Jo Inge Øverland, Nordland, Ankenes Alpinklubb
4. Audun Leo Kolstad, Trøndelag, Henning Skilag
5. Tor Olsen, Møre og Romsdal, I.L. Braatt
6. Jan Ove Hafstad, Sogn og Fjordane, Førde Volleyballklubb
7. Morten Saksvik, Hordaland, Fana Kickboxing Klubb
8. Else Storhaug, Rogaland, Sandnes Idrettslag
9. Kalle Glomsaker, Vest-Agder, MHI Friidrett
10. Åse Mortensen, Aust-Agder, Arendal og Grimstad Rideklubb
11. Viktor Arvesen, Telemark, Fossum IF
12. Jens Lillegraven, Buskerud, IL Ros
13. Kåre Martinsen, Oppland, Vind IL
14. Svein Erik Murud, Hedmark, FIK Orion
15. Henrik Møyland, Vestfold, Nøtterøy Håndball Elite og Nøtterøy Allianse Idrettsforening
16. Ingar Steen Johannesen, Østfold, Borgen IL
17. Gunne Gustavsen, Akershus, Fjellhammer IL
18. Birger Jarl Olsen, Oslo, Sportsklubben 1909

Idrettsgallaen 5. januar, 2019
Idrettsgallaen er et samarbeid mellom NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping, hvor heltene i Idretts-Norge hylles for sine fremragende prestasjoner. I 2019 holdes idrettsfesten i Stavanger i forbindelse med 100 årsjubileumet til Rogaland idrettskrets.