Foto: Per-Åge Eriksen

NORB: - Vi må finne en plass i norsk idrett

- Vi har fått et mandat fra klubbene i Norge om å finne en plass i norsk idrett. Det sier president Per Olav Hetland i Norsk Organisasjon For Rullebrett (NORB) som har hatt møter med blant andre Skøyteforbundet, Snowboardforbundet, Norges idrettsforbund, Antidoping Norge og Olympiatoppen.

I august i år sendte Den internasjonale olympiske komité ut en pressemelding om at skateboard er satt på OL-programmet i Tokyo 2020. Målet var å tiltrekke seg yngre utøvere.
- Vi satte selvsagt pris på at øvelsene «street» og «bowl» var tatt opp som grener. Samtidig følte vi at nå ble det alvor. Ingen hadde tidligere tatt eierskap til skateboard, sier Per Olav Hetland til idrettsforbundet.no under et besøk på Idrettens Hus, Ullevaal Stadion.

Han sier at medlemskap i Norges idrettsforbund virker spennende – ikke minst med tanke på hva et medlemskap kan generere av anleggsmuligheter og spillemidler.
- Det er veldig spennende at et eventuelt medlemskap kan generere penger inn i skateboard-miljøet.

Idrettspresident Tom Tvedt ønsker Norsk Organisasjon For Rullebrett velkommen inn i idrettsfamilien – om de vil.
- Først og fremst er jeg glad for at NORB, som er en selvstendig og uavhengig organisasjon, ser verdien av et medlemskap i Norges idrettsforbund. I dag har vi hatt et godt og konstruktivt møte, og jeg ser frem til fortsettelsen, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Saken fortsetter under bildet.

Idrettspresident Tom Tvedt (fra v.), Henning Braaten - gen.sek i NORB, Joakim Wang mesterskapsansvarlig i NORB, Per Olav Hetland - NORB-president, Henriette Hillestad Thune - juridisk sjef i NIF og Inge Andersen - gen.sek i NIF. Foto: Geir Owe Fredheim

Vil bruke tid
NORB-president Per Olav Hetland sier de ønsker å trå varsomt frem for å unngå feil og ta forhastede avgjørelser.
- Våre nære venner i snowboard har som mange vet hatt en trøblete organisatorisk historie. Det er noe vi ønsker å unngå. Vi har stor respekt for det arbeidet norsk idrett gjør. Samtidig må vi være bevisste på at vi også kan bidra med andre perspektiver på ting, sier Hetland, som er opptatt av å bevare kontinuiteten i det gode arbeidet som allerede er gjort.
- Et eventuelt medlemskap må komme våre medlemmer på grasrota til gode. Dessuten må klubbene våre føle at de er med på prosessen, sier Hetland.

Lover gode seertall
Bakgrunnen for at skating er tatt med på OL-programmet i 2020 er for å tiltrekke seg yngre utøvere.
- Det vi vet er at seertallene på skating i OL blir avgjørende for om dette blir en gren for fremtiden, men jeg kan garantere at skating i OL blir vanvittig kult – og spektakulært. Dersom det også skulle bli OL i Los Angeles i 2024 – i skatingens og surfingens fødeby – så ser utsiktene meget gode ut, avslutter Hetland.

Fakta om NORB
NORB står for Norsk Organisasjon for RulleBrett. NORB ble stiftet i 1977 for å ivareta skaternes interesse i Norge. NORB er verdens eldste eksisterende landsorganisasjon for skateboard. I Norge var skateboard forbudt ved lov i 11 år (1978–1989).

Hovedmålet var å organisere og mobilisere mot et forbud mot å kjøpe, selge, produsere, eller bruke og reklamere for skateboard. I tillegg ville de jobbe for å fremme skating som noe positivt i hele landet. Gaute Handeland ble NORBs første leder. Skateforbudet ble opphevet 9. mai 1989 av forskrift om rullebrett, en forskrift som fortsatt gjelder. I 1989 ble det første Norgesmesterskapet i skating arrangert i Stavanger.

Les mer om NORB på deres hjemmeside