12. januar samlet Trøndertreffet i Stjørdal sentrale personer i og utenfor norsk idrett. På bildet noen av dem som deltok; fra venstre Ole Jørstad (visepresident i Norges Håndballforbund), Tore Rømo (idrettskretsleder i Nord-Trøndelag), Emilie Zakariassen (leder for NTNUI – Norges største idrettslag med 13 000 medlemmer), Inge Andersen (generalsekretær i Norges idrettsforbund), Terje Jentoft Roel (idrettskretsleder i Sør-Trøndelag), Siri Darell (styreleder i Sør-Trøndelag skikrets), Guri Hetland (prosjektleder for Trondheims VM-søknad 2023), Karina Andersen Aas (konferansier), Tom Tvedt (idrettspresident), Kjell Bjarne Helland (konferansier og organisasjonssjef i Sør-Trøndelag idrettskrets), Terje Svendsen (fotballpresident), Tove Mye Dyrhaug (daglig leder i Rosenborg BK), Erik Røste (skipresident) og Rita Ottervik (ordfører i Trondheim). (Foto: Per-Einar Johannessen)

- Trøndelag går foran

- Idrettens Trøndertreff er unikt i Norge. Her klarer man å samle alle toppolitikere, næringslivsfolk og media, og man klarer å ha søkelys på hva det egentlig handler om. Fantastisk stolthet og arrangementet er utrolig bra.

Det sier idrettspresident Tom Tvedt som torsdag 12. januar deltok på idrettens Trøndertreff – idrettspolitisk vorspiel - i Stjørdal. Her var mange sentrale aktører i og utenfor idretten i Trøndelag samlet, både for å se litt tilbake på hva som skjedde i 2016 men ikke minst for å se framover.

- Det må skrytes av Trønderidretten som har fått et så sterk innpass på denne konferansen. Det var over 100 personer til stede fra politikk, næringsliv, organisasjonsliv, kultur og idrett. En enestående jobb har de to trønderske idrettskretsene gjort for å få til dette. Slik kommer ikke av seg selv. Dette er blitt en helt unik møteplass for idretten å være på, og den har tatt en sterk posisjon, sier generalsekretær Inge Andersen i Norges idrettsforbund.

- Hva er så spesielt med Trøndelag og Trøndertreffet i norsk idrett, Tom Tvedt?
- Enhver region har jo sin kraft. Men på idrettsområdet så må jeg bare si at her går Trøndelag foran. Her kobles kunnskap og jobber på tvers; både innenfor idretten men også sammen med utdanning, teknologi og business. Jeg tror ikke det er noen annen plass i Norge som samler så mange beslutningstakere på en gang. Dette er unikt og det gir også resultater, sier han.

I Trøndelag slås fylkeskommunene sammen fra 1. januar 2018. Dette blir den første fylkessammenslåingen i moderne tid. Og begge idrettskretsene ser ut til å følge etter.

- Norsk idrett står i den situasjon at vi følger antall fylker og har derfor 19 idrettskretser. Nå er det sammenslåing mellom Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag det handler om, og vi skal ikke se bort fra at det kommer andre. Og da er vi nødt til å ta grep gjennom å endre lover, regler og representasjon. Det vet jeg at idretts-Norge kommer til å håndtere på en god måte, sier Tvedt.

Idrettspresidenten var en av mange inviterte til Trøndertreffet, og han legger ikke skjul på at 2016 ble et tøft år med mye søkelys på økonomi.
- Det har vært et vanskelig, krevende og rimelig heftig år. Og det skulle bare mangle at jeg ikke kjente på det. Men folk bryr seg, og det motsatte ville jo har vært slitsom: At ingen brydde seg, at ingen spurte, at ingen var opptatt av dette spørsmålet, sier Tvedt.

- Jeg skulle jo ha ønsket å ha reist rundt i 12 000 klubber og idrettslag og fått fram alt hva vi gjør. Men vi sliter med å komme gjennom med det. Vi har jo endret hele strukturen for norsk idrett, vi har mange ansatte som vi også skal være en god arbeidsgiver for og de kjenner også på dette. Vi skal gjøre dette på en ordentlig måte, og det mener vi at vi har gjort. Men vi har truffet et vedtak og så må vi komme oss videre. Og sånn er det i idretten; kamper tar jo slutt og da setter vi punktum, sier Tvedt – som brenner for den norske idrettsmodellen.
- Vi skal være garantisten for at alle skal være med. Og det betyr alle – og ikke bare noen. Og så er det å finne en balanse mellom topp og bredde. Men det er bredde som bygger toppen, så enkelt er det for meg. Og da må vi påse at folk får kunnskap som trenere og ledere, og at barna skal ha den trygge hånden å holde i. Slik må idretten være, sier Tvedt.

Sagt under Trøndertreffet:

- Vi har en forventning om at idrettens behov blir ivaretatt i alle deler av regionen. Vi er i en god prosess i forhold til sammenslåing av idrettskretsene i Trøndelag, og vi regner med å legge fram en innstilling til behandling i begge idrettskretser til høsten. (Tore Rømo, idrettskretsleder i Nord-Trøndelag).

- Vi vil ikke akseptere at en sammenslåing av idrettskretsene i Trøndelag går utover representasjonen på tinget og økonomien (Tore Rømo, idrettskretsleder i Nord-Trøndelag).

- Jeg er mektig imponert over måten Trøndelag får det til på. Jeg bøyer meg i hatten og tar av meg støvet. (Erik Røste, skipresident)

- Engasjementet og interessen for skiidretten i Norge har aldri vært større (Erik Røste, skipresident)

- Hemmeligheten til suksess er ikke annet enn hardt arbeid. Det mest krevende er å gjenta suksess. Ingenting kommer av seg selv. (Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i Rosenborg)

- Vi har hatt et godt år og for første gang passert 120.000 medlemmer. Vi begynner å stabilisere ungdommen. Det er viktig at idretten jobber sammen for å ta vare på ungdommen. (Ole Jørstad, visepresident i Norges Håndballforbund)