Godt humør og samhold har preget den norske troppen i Paralympics. Foto: Geir Owe Fredheim

- Paralympics 2018 har vært en kjempesuksess!

Paralympics 2018 er over - og for noen dager vi har vært vitne til! Vi har tatt en prat med Cato Zahl Pedersen som oppsummerte lekene for oss.

- Vi har hatt 29 medaljeøvelser og har tatt åtte medaljer. I nesten hver tredje start har vi tatt en medalje, og i tillegg har vi mange gode fjerde, femte og sjetteplasser. Vi har oppnådd målet vårt som var syv medaljer – hvorav en lagmedalje, det sier Zahl Pedersen når vi spør om medaljefangsten i Paralympics.

- I tillegg har vi god spredning av medaljer på unge og de litt mer garvede – og både gutter og jenter har tatt medaljer.

Motiverende for arbeidet videre

- Jeg håper virkelig at disse lekene kan være med å tenne en gnist i flere klubbmiljøer rundt omkring i landet. For både Jesper Saltvik Pedersen, Vilde Nilsen og Eirik Bye og alle de unge utøverne fortjener å få flere gode idrettskolleger, er det klare budskapet fra Zahl Pedersen.

Hvordan skal vi få til det?

- Først og fremst så må jeg si at dette mesterskapet har vært motiverende og stimulerende for det videre arbeidet. Nå skal vi se nærmere på de rekruttmiljøene vi har og hvordan vi skal videreutvikle disse. Vi skal hjem for å snakke nærmere med særforbundene og bruke mer ressurser på de klubblagene som skal være med å ta et større ansvar for paraidretten i fremtiden og sørge for god treningskvalitet. I tillegg skal Olympiatoppens regioner sørge for å videreutvikle gode paraidrettsmiljøer, avslutter Zahl Pedersen.

Disse tok medaljer for Norge

Jesper Saltvik Pedersen
Gull (storslalåm, alpint)
Bronse (superkombinasjonen, alpint)

Nils-Erik Ulset
Bronse (15 km, skiskyting)

Vilde Nilsen
Sølv (sprint, langrenn)

Eirik Bye & Arvid Nelson
Bronse (sprin, langrenn)

Håkon Grønsveen Olsrud
Bronse (20 km langrenn)

Curling
Sølv, (Mixed-lag)
Rune Lorentsen, Jostein Stordahl, Ole Fredrik Syversen, Sissel Løchen, Rikke Karoline Iversen

Langrenn
Sølv, (stafett)
Nils-Erik Ulset, Håkon Grønsveen Olsrud, Eirik Bye, Arvid Nelson

Vi gratulerer hele den norske troppen med flott innsats i PyeongChang!

Følg Team Norway på Facebook og Instagram

Paralympics PyeongChang 2018