Ser frem til samarbeid: God stemning da Kinas idrettsminister Gou Zhongwen besøkte Ullevaal Stadion mandag. Her med Gerhard Heiberg, Wang Min (Kinas ambassadør til Norge), Tom Tvedt og Karen Kvalevåg. Foto: Karl Filip Singdahlsen

- Lover godt for et fruktbart samarbeid

Den kinesiske idrettsministeren og leder av Kinas Olympiske komite, Gou Zhongwen, har de siste dagene vært i Norge for å forme samarbeidet med norsk idrett frem mot OL i 2022. - Dette lover godt, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Det har vært hektiske dager for den kinesiske delegasjonen. Søndag besøkte reisefølget Norges idrettshøgskole ved Sognsvann. Videre gikk ferden til Innlandet hvor delegasjonen blant annet besøkte Fjellhallen på Gjøvik, Lysgårdsbakkene, representanter fra Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, Oppland Fylkeskommune og Lillehammer kommune.

Mandag startet dagen med besøk på Ullevaal Stadion for å møte Norges idrettsforbund og Norges Håndballforbund.

- Jeg tror den kinesiske delegasjonen likte det de så og fikk høre. Vi har benyttet muligheten til å løfte frem det vi er så stolte av her i Norge; nemlig all aktiviteten som skapes i klubbene og som i tillegg gir oss toppidrettsutøvere som er best i verden på det de gjør. Konkurranse stimulerer idrettene, og det er gledelig å se at særforbundene står klare for å dele av sin kunnskap til Kina, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Under møtet diskuterte man også hvordan en handlingsplan for samarbeidet skal se ut. Det er Norges idrettsforbund som på vegne av norsk idrett skal koordinere og følge opp idrettens leveranse i avtalen mellom landene.

- Samtalene vi har hatt med den kinesiske delegasjonen lover godt for et fruktbart samarbeid i fremtiden. Det har det vært veldig spennende å ha den kinesiske idrettsministeren her i Norge, slik at vi kan lære hverandre bedre å kjenne og se på hvilke muligheter som finnes for idrettens fremtid i begge land, avslutter Tom Tvedt.