Are Strandli (fra h.) og Kristoffer Brun tok OL-bronse i Rio. Nå hyller Strandli alle de frivillige i Idretts-Norge. Foto: NTB Scanpix

- Jeg hadde aldri tatt OL-bronse uten hjelp fra frivillige

- Hele min idrettskarriere er tuftet på frivillighet. Jeg hadde aldri tatt OL-bronse uten hjelp fra frivillige, sier Are Strandli, medlem i ildsjel-juryen. Nå gleder han seg til å overraske de fem finalistene i neste uke.

- For det aller første må jeg si at Årets ildsjel er en utrolig bra pris. Og det er en ære for meg å få være med å bestemme hvem som blir finalister, sier Strandli, som er evig takknemlig for alle frivillige som har hjulpet ham på vei til OL-bronsen i Rio.

Fem finalister blir overrasket
Han sitter i ildsjeljuryen som har fått i oppgave å plukke ut fem finalister av de 19 fylkesvinnerne som ble klare i dag. I uke 47 (21. – 25. nov) reiser Norges idrettsforbund, Norsk Tipping og NRK på fem overraskelsesturer rundt omkring i Norge for å overraske fem finalister til den høythengende prisen som deles ut på Idrettsgallaen 7. januar. Are Strandli skal selvsagt være med på én av turene.
- Jeg gleder meg. Det er så utrolig mange flotte mennesker i Idretts-Norge som gjør en fantastisk innsats. Det å få være med å hylle dem, og skape oppmerksomhet rundt ildsjelene, er et privilegium. Samtidig må jeg si at det har vært utrolig vanskelig å velge mellom så mange gode kandidater, sier Strandli.

Se fylkesvinnerne lenger ned i saken.

- Hva legger du i frivillig innsats sett fra et toppidrettsperspektiv?
- Det er frivillig innsats som legger grunnlaget for at jeg og veldig mange andre kan satse på idretten vår og nå de målene og drømmene som vi har satt oss. Jeg synes de får for liten oppmerksomhet i det daglige, sier Strandli.

Frivillighet betydde også alt for hans møte med idretten, og ønske om å satse på toppidrett.
- Alle trenerne mine under oppveksten – de som la til rette for at jeg kunne begynne med fotball og roing – har gjort det på frivillig basis.
- Jeg kjenner at jeg er så inderlig takknemlig for at de har brukt tid og krefter på at JEG skal få lov til å gjøre det jeg har mest lyst til i hele verden.

Saken fortsetter under bildet.

Ildsjeljuryen med Are Strandli, Bente Widding Engelhardtsen (prosjektleder i NIF), Marit Roland Udnæs, idrettsstyremedlem og Kjetil André Aamodt (juryleder). Foto: Geir Owe Fredheim

Suksess i Rio-OL
Under OL i Rio i sommer rodde han og makkeren Kristoffer Brun inn til en fantastisk OL-bronse i lettvekt dobbelsculler.
- Nå som jeg har fått det litt på avstand – må jeg si at det var deilig å innfri forventningene – i hvert fall når man vet hvor mange som har stått på for deg. Og ikke minst med tanke på hvor lang veien har vært fra jeg begynte i Stavanger Roklubb i 2004. Denne medaljen vet jeg betyr ekstremt mye for mange andre også – ikke minst de frivillige som har hjulpet meg hele veiene, sier Strandli avslutningsvis.

Stor bredde på Årets ildsjel
Kjetil André Aamodt er jurysjef. Han sier han er mektig imponert over bredden av de 500 nominasjonene som har kommet inn.
- I år vil jeg si det har vært en god spredning. Det er også mange ildsjeler som har et handikapp selv, eller som jobber med funksjonshemmede eller psykisk utviklingshemmede mennesker. Det er en god del unge, mange gode kvinnelige kandidater, og selvsagt også den tradisjonelle mannen i 60-årene som gjør en fantastisk jobb, sier Aamodt.

Blir rørt av alle ildsjelene
Marit Roland Udnæs, styremedlem i Norges idrettsforbund, er også ny i juryarbeidet.
- Jeg kjenner meg igjen når jeg leser alle de gode nominasjonene, men oppdager også samtidig at det er utrolig langt igjen før jeg er på samme nivå som disse ildsjelene, sier Roland Udnæs som sier hun har blitt rørt av å lese om ildsjelenes enorme engasjement.
- Det som rører meg mest er når de som har nominert kandidater klarer å få frem personkarakteristikkene på ildsjelene – og når de går i dybden når det gjelder verdigrunnlaget som er knyttet til deres engasjement, sier Udnæs.

Fylkesvinnerne / semifinalister

Semifinalistene /fylkeskandidatene:

1. Isak Ole J Hætta, Kautokeino IL, Finnmark
  2. Tove Moen. Skjervøy Idrettsklubb, Troms
  3. Svein Robert Vestå, Sortland Volleyballklubb, Nordland
  4. Jostein Totland, IL Stjørdals-Blink/Stjørdal Friidrettsklubb/Størdal Helsesportslag, Nord-Trøndelag
  5. Antonis Hatzimarkos, Orkdal Taekwon-do klubb, Sør-Trøndelag
  6. Mary Ann Samuelsen Naas, Elnesvågen og Omegn Idrettslag, Møre og Romsdal
  7. Atle Steinar Solheim, Selje Idrettslag, Sogn og Fjordane
  8. Stine Mjåtvedt, Fk Fyllingsdalen, Hordaland
  9. Svein Olav Jonassen, Stavanger Roklubb, Rogaland
  10. Olaf Søyland, Flekkefjord Kajakklubb, Vest Agder
  11. Jan Jacobsen, Risør Fotballklubb, Aust Agder
  12. Morten Eriksen, Pors Grenland Fotball, Telemark
  13. Karin Irene Singstad, Sem IF, Vestfold
  14. Liatoppen Skiskytterfestival, ÅL Idrettslag, Buskerud
  15. Kai Henning Stensrud, IL Kolbukameratene, Oppland
  16. Oddbjørn Lillebekk, Magnor UL Langrenn, Hedmark
  17. Bodil Berby, Trøsken IL, Østfold
  18. Ingar Bekke, Lommedalens Idrettslag, Akershus
  19. Håkon Gisholt, SK Vidar, Oslo

Årets ildsjeljury består av:
Kjetil André Aamodt (juryleder), Ole Gunnar Solskjær, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Helene Olafsen, Are Strandli, Birgit Skarstein og Marit Roland Udnæs (idrettsstyremedlem).