- Idretten er limet i mange lokalsamfunn

Leder av Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum var mandag på Ullevaal Stadion for å møte Norges idrettsforbund. Agenda for møtet; hvordan skal idretten bli en arena for alle barn og unge.

- Det er viktig å ha disse treffpunktene, forteller hedmarkingen til idrettsforbundet.no og forklarer videre:

- Idretten er limet i mange lokalsamfunn i Norge og at vi da har sterke idrettsorganisasjoner er viktig for landet vårt. Derfor møter vi sentralledelsen i NIF, for å høre hvordan vi kan gjøre hverandre enda bedre, sier partilederen.

Støtter enerettsmodellen

Også blant temaene på møtet, var en gjennomgang av pengestrømmene i norsk idrett. Videre fikk Vedum en orientering om de viktige rollene kommunene- og fylkeskommunene spiller i finansieringen. Naturlig nok var også spillpolitikk på agendaen.

- Det var interessant å se hvor stor andel av midlene som faktisk går til lokale idrettslag og foreninger. Jeg er veldig opptatt av enerettsmodellen. Det er viktig å ha møter og forsterke argumentasjonen rundt det å ha en spillemiddelfinansiert idrett. Vi har felles mål, fortsetter Vedum.

Idrettspresident Tom Tvedt mener møter med landets politikere gir gode anledninger for å vise kraften som finnes i norsk idrett.

- For oss er det viktig å synliggjøre vår utbredelse og fortelle om den brede utviklingen og det fantastiske engasjementet som finnes i Norges over 11 000 idrettslag, sier Tvedt.

- Dere er hjertelig velkomne

- Alle stortingspolitikere og partier som ønsker å besøke norsk idrett på Ullevaal Stadion er hjertelig velkomne. Idretten har en viktig rolle i å utvikle samfunnet vårt. Sammen med politikerne kan vi gjøre både den frivillige- og profesjonelle idretten enda sterkere, avslutter Tvedt.