FrivillighetNorge.JPG

- En fri frivillighet

Frivillighet Norge har på sitt årsmøte vedtatt resolusjoner om "En fri frivillighet" og momskompensasjon for frivillighet

Idrettsstyrets 2. visepresident Oddvar Johan Jensen ble valgt inn i styret til Frivillighet Norge.

Årsmøtet behandlet forslag til vedtektsendringer, og resolusjoner om momskompensasjon og behovet for en fri og uavhengig frivillighet. Les mer på Frivillighet Norges sider

Resolusjoner:

En fri frivillighet
Frivilligheten er autonom og mangfoldig. Frivillige organisasjoner er verken næringsliv eller offentlig virksomhet. Frivilligheten er partipolitisk uavhengig. Den må ikke underlegges offentlig politisk styring eller kommersielle særinteresser. Skjer dette, kan frivilligheten miste sitt særpreg som en uavhengig tredje sektor i samfunnet. Da kan frivilligheten miste sin kraft til å skape felleskap og engasjement.

Frivilligheten er samlende. Vi skaper de beste resultatene når vi er i samspill med det offentlige og næringslivet. Samarbeid forutsetter samspill, likeverd og selvstendighet. Frivillige organisasjoner må ha en egen stemme, og styre og ha ansvar for sin egen virksomhet.

Frivilligheten er en forutsetning for et åpent, demokratisk samfunn der mennesker tar og får ansvar for noe som er større enn seg selv. Frivillighet gir mange positive ringvirker, slik som å forebygge sosiale problemer, inkludere utstøtte grupper og øke kompetansen og kunnskapen til de som deltar.

Statlig støtte understøtter frivillig aktivitet. Statlig støtte kan imidlertid aldri skape frivillig aktivitet alene. Samarbeid med næringslivet kan skape større kraft og handlingsrom for frivilligheten. Det er viktig at slikt samarbeid bygger på åpenhet og gjensidig respekt for ulike roller, og at frivillighetens selvstendighet sikres.

Frivillighet Norge vil kjempe for en fri, mangfoldig og levende frivillighet.

Fjern momsbyrden for frivilligheten!
Frivillige organisasjoner skaper fellesskap, aktivitet, varme og trygge lokalsamfunn, omsorg, helse, engasjement og demokrati. Uten frivilligheten ville Norge vært et fattigere samfunn.
Organisasjonene baserer sitt samfunnsnyttige arbeid på frivillig innsats, medlemskontingenter og deltakeravgifter, donasjoner fra private, bidrag fra næringslivet og offentlige tilskudd. For at frivilligheten skal kunne bruke sine ressurser på å skape mer aktivitet, og holde kontingenter og avgifter lave slik at så mange som mulig kan delta, må frivillige organisasjoner ikke belastes med en ekstra avgift på alle innkjøp.

Frivillighet Norge er derfor glad for den tverrpolitiske enigheten om at frivilligheten skal kompenseres for momsutgifter, og at en momskompensasjonsordning ble innført i 2010. Momskompensasjon kommer hele frivilligheten, store og små organisasjoner av alle slag, til gode – uten at staten legger føringer for organisasjonenes aktiviteter. Gjennom momskompensasjon støttes frivilligheten på frivillighetens egne premisser.

Utviklingen de siste årene gir imidlertid grunn til bekymring. Siden 2014 har organisasjonene fått en stadig mindre andel av momsutgiftene sine kompensert. I 2017 er det anslått at kompensasjonen vil være på ca. 70 % av de totale momsutgiftene. Det betyr at 3 av 10 momskroner ikke blir kompensert.

Frivilligheten er bekymret for denne trenden, og krever et krafttak for å få fullfinansiert og forbedret momskompensasjonsordningen: Det må vedtas en opptrappingsplan med sikte på full, rettighetsbasert momskompensasjon for frivillige organisasjoner i løpet av stortingsperioden 2017-2021.

Ordningen må gjøres robust og rettferdig gjennom et forenklet, forutsigbart og entydig regelverk, og en mekanisme som hindrer at noen organisasjoner får mer i momskompensasjon enn de har i momsutgifter. Det må opprettes en egen momskompensasjonsordning, med en egen ramme, for frivillighetsbygg.

Frivillighet Norge oppfordrer de politiske partiene til å prioritere full momskompensasjon i sine partiprogrammer for den kommende stortingsperioden.