Foto: NTBScanpix

Momsjulegave til idrettslag. Får utbetalt 348 millioner kroner før jul!

Idrettslagene i Norge er den store vinneren! Hele 5562 idrettslag får utbetalt 348 millioner kroner i vare- og tjenestemomskompensasjon for 2016. Det er bare å glede seg - pengene utbetales ved juletider!

Det blir rekordstor utbetaling til idretten etter at Lotteri- og stiftelsestilsynet i dag offentliggjorde tildelingen av kompensasjon for vare- og tjenestemoms for 2016. Vinneren er idrettslagene som får hele 348 millioner kroner til fordeling. Idrettslagene får 20 millioner kroner mer i år enn i fjor.

Se oversikt over momskompensasjon til idrettslag og fylke lenger ned.

Idrettspresidenten: - Gledelig
- Dette er meget gledelig at utbetalingene for kompensasjon for vare- og tjenestemoms stadig øker for hvert år. Imidlertid blir det fortsatt ikke kompensert krone for krone, noe vi naturligvis jobber for å få til.
- Når det er sagt er momskompensasjon blant de viktigste ordningene når det gjelder rammevilkår for idrettslagene – og som sørger for at idrettslagene ikke beskattes for frivillig arbeid, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Særforbund får 69 millioner
Totalt får norsk idrett nå i desember tilført 481 176 040 kroner basert på regnskapsåret 2015. Det er en økning på ca. 25,6 millioner kroner fra forrige momskompensasjonsutbetaling.
For særforbundene er tildelingen i år på 69 millioner kroner, på toppen av de 19,6 millionene som særkretser/regioner har mottatt. NIF får 19,1 millioner kroner i kompensasjon. Idrettskretsene får 8,5 millioner kroner.

Totalt til utbetaling i momskompensasjonsordningen for 2016 til hele frivillighets-Norge er 1.3 milliarder kroner. Det betyr at norsk idrett har fått cirka 37 prosent av denne potten.

Utbetaling av pengene fra Idrettsforbundet skjer i slutten av uke 51.

Momskompensasjon - fylkesvis

Momskompensasjon - totaloversikt