Idrettstinget 2015_Bilde_Topp_612x406pix.jpg

Kontrollkomiteen mener Idrettstingets vedtak er lovlig fattet

Kontrollkomiteen har, etter å ha innhentet Lovutvalgets uttalelse, vurdert om den feilen som ble gjort ved beregningen av representanter i forkant av Idrettstinget 2015 har formelle konsekvenser for tingvedtakenes gyldighet. Kontrollkomiteen har konkludert at Idrettstingets vedtak er lovlig fattet.

Kontrollkomiteen i NIF har behandlet brevet fra Norges Bandyforbund, datert 9. juni 2015, vedrørende ivaretakelse av organisasjonsleddenes lovbestemte rettigheter. Bakgrunnen for brevet var at det ble gjort en administrativ feil ved beregningen av antall representanter til noen særforbund i forkant av Idrettstinget 2015.

Etter innhenting av en redegjørelse fra NIFs administrasjon, ba Kontrollkomiteen om en juridisk vurdering fra Lovutvalget. Kontrollkomiteen har støttet seg til Lovutvalgets uttalelse når den har fattet sitt vedtak. Vedtaket ble meddelt Norges Bandyforbund og Norges idrettsforbund 26. juni 2015.

Kontrollkomiteen slår fast at NIF ikke har fordelt representantene til Idrettstinget i henhold til NIFs lov § 3-2, med den følge at mandatfordelingen på Idrettstinget ble feil. Samtidig påpeker komiteen at mandatfordelingen var offentligjort og sendt ut til alle særforbundene og idrettskretsene innen lovens frist, og at fordelingen ble enstemmig godkjent av Idrettstinget. Kontrollkomiteen mener derfor at idrettstingets vedtak er lovlig fattet.

Norges idrettsforbund vil på nytt beklage av det oppsto en feil av denne karakter, og kan samtidig opplyse at rutinene er gjennomgått og endret, slik at dette ikke skal kunne skje igjen ved fremtidige Idrettsting. Rent formelt tar NIF til etterretning at alle idrettstingets vedtak og valg er lovlig fattet, og vil forholde seg til dette i det videre styrearbeidet og oppfølgingen av Idrettspolitisk dokument.

Både Lovutvalget og Kontrollkomiteen har for ordens skyld påpekt at dersom noen ønsker at Idrettstingets vedtak skal omgjøres, må de selv ta initiativ til dette.