Flagg.jpg

IOCs reformarbeid bidrar til å stoppe diskriminerende lover

Kasakhstanske myndigheter besluttet 26. mai at et lovforslag knyttet til «propaganda of nontraditional sexual orientation» ikke skal settes ut i livet.

Human Rights Watch viser i et nyhetsbrev datert 9. juni til IOCs reformprogram «Olympic Agenda 2020» og dets bestemmelse om at søkerbyer til OL må garantere at menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljøhensyn og ikke-diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering skal ivaretas i et olympisk vertsland.

Kasakhstan har søkt IOC om å bli vertskap for OL/PL 2022. Da det i februar i år ble fremlagt et såkalt anti LGBT-forslag i Kasakhstan, tok Human Rights Watch affære. Med henvisning til innholdet i det Olympiske Charter og internasjonale menneskerettighetserklæringer, kontaktet Human Rights Watch IOC og etablerte en dialog med kasakhstanske myndigheter. En slik diskriminerende lovgivning er åpenbart i strid med det olympiske verdigrunnlaget.

Den 26. mai fastslo Kasakhstans Konstitusjonelle Råd at den foreslåtte lovgivningen strider mot landets konstitusjon.

Human Rights Watch skriver i nyhetsbrevet at «More work needs to be done on Kazakhstan but we are hopeful after this good news because as Kazakhstan bids for the Olympics, it should be aware that the eyes of the world will be on how it handles these issues”.

- Dette viser i praksis at IOC og de Olympiske Lekers rolle har en positiv kraft til endring, og det viser at reformvedtakene i Olympic Agenda 2020 har internasjonal gjennomslagskraft. Jeg er svært glad for at IOC og Olympiske Bevegelse kan gi et bidrag til å bedre situasjonen for homofile, lesbiske, bifile og transpersoner i Kasakhstan, sier NIFs generalsekretær Inge Andersen.

Sammen med The Committee to Protect Journalists og The International Trade Union Confederation bidrar Human Rights Watch som eksterne og uavhengige rådgivere i menneskerettighetsspørsmål i forbindelse med IOCs evalueringsarbeid for OL/PL 2022.

- Viser at idretten kan spille en viktig rolle

Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) engasjerte seg sterkt i debatten rundt den russiske anti LGBT-lovgivningen i forbindelse med OL i Sotsji, og var en av flere norske NGO´er som møtte Thomas Bach under hans besøk i Norge i mai 2014.
- Det er gledelig at det olympiske charteret har tydelige punkter om dette temaet som stiller krav til søkerland. I dette tilfellet ser det ut som at det har hatt direkte innvirkning på Kazakhstans svært homonegative lovforslag. Det viser at idretten kan spille en viktig rolle i kampen for mangfold, likestilling og fravær av diskriminering, uttaler leder av LLH, Bård Nylund.

- Mye gjenstår på rettighetsfronten i Kazakhstan, men det er definitivt viktig å forhindre at slik negativ lovgivning vedtas. Jeg håper dette gir et mulighetsrom for å jobbe aktivt for rettighetene til seksuelle minoriteter og kjønnsminoriteter, avslutter Nylund.

IOC gjør i dag et omfattende arbeid på dette området.

- IOC tok et klart standpunkt mot diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering allerede i 2007 gjennom det såkalte «Consensus Statement on sexual harassment and abuse in sport». Som en følge av Olympic Agenda 2020 ble null-toleranse for denne typen diskriminering tatt inn i det Olympiske Charter i desember i fjor, uttaler NIFs rådgiver på verdiarbeid, Håvard Øvregård.

– IOC jobber målrettet med disse problemstillingene, og jeg oppfordrer alle til å gå inn på nettressursen sha.olympic.org for å lære mer om hvordan verdens største idrettsorganisasjon omsetter sitt verdimessige ståsted til praktisk handling, fortsetter Øvregård.

- NIF samarbeider med IOC for å utvikle utdanningsprogrammer om forebygging av seksuell trakassering til Ungdoms-OL 2016 på Lillehammer. Det er gledelig at IOC tar initiativ til å bevisstgjøre unge mennesker fra hele verden under Ungdoms-OL om at seksuell trakassering og diskriminering ikke hører hjemme i idretten. Her kan vi i norsk idrett gjennom vårt bidrag være med å utgjøre en forskjell for morgendagens idrettsforbilder, avslutter Øvregård.

Les nyhetsbrevet fra Human Rights Watch her.
Les om IOCs «Consensus Statement on sexual harassment and abuse in sport» her.
Les om IOCs arbeid mot seksuell trakassering her.
Les den norske oversettelsen av Olympic Agenda 2020-vedtakene her.