Kampfiksing b.jpg

IOC og INTERPOL støtter Norges arbeid mot kampfiksing

For å beskytte utøvere og sikre idrettens integritet innledet IOC og INTERPOL i fjor et samarbeid. Tirsdag var begge organisasjonene på besøk i Oslo for å lære og diskutere hvordan man kan bekjempe kampfiksing.

Norge var det første landet til å signere Europarådets konvensjon om kampfiksing. I den anledning ønsket IOC og INTERPOL å lære om arbeidet som gjøres for å forebygge kampfiksing i Norge. Til stede på møtet var Økokrim, Kripos, Norges Fotballforbund, Lotteri- og stiftelsestilsynet, Norges idrettsforbund, Norsk Tipping og Kulturdepartementet.

- De kriminelle miljøene flytter seg til de arenaene hvor det er mest fortjeneste å hente i forhold til risiko. Derfor er det veldig positivt at så mange institusjoner har et så stort engasjement for å forhindre at idretten blir en arena hvor kriminelle får innpass, sier advokat i Norges idrettsforbund Tord Jordet som representerte norsk idrett sammen med kommunikasjonssjef Per Tøien i møtet.

Idretten - en attraktiv arena
Med problemet kampfiksing snakker man ikke nødvendigvis om et problem som kommer innenfra idretten selv, men like fullt aktører fra utsiden som vil bruke idretten som en arena for å tjene ulovlige penger. IOC har bevilget 20 millioner dollar – spesielt for å beskytte de rene utøverne.  Av disse er 10 millioner dollar øremerket forebygging av kampfiksing og manipulering av resultater. Den andre halvparten skal støtte prosjekter som tilbyr ny vitenskapelig tilnærming i antidoping-arbeidet.

IOC tar lederrollen
- Det er viktig og riktig at IOC tar en lederrolle i arbeidet mot kampfiksing. Representanten fra IOC var tydelig på at IOC-president Thomas Bach har dette arbeidet som høyeste prioritet. For idrettsglede, spenning og engasjement er idretten helt avhengig av integritet og fair play, fortsetter Jordet.

Under møtet påpekte Økokrim og Kripos viktigheten av det forebyggende arbeidet rundt kampfiksing og manipulering av resultater. Både IOC, INTERPOL og den norske delegasjonen diskuterte hvilke utfordringer man har og hvilke virkemidler som fungerer. Temaet kampfiksing blir blant annet sentralt i IOCs utdanningsprogrammer for utøverne under Ungdoms-OL på Lillehammer.

-  Det var nyttig å lære mer om arbeidet som gjøres i andre land og vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid med IOC og INTERPOL på den internasjonale arenaen. IOC og INTERPOL ga uttrykk for at Norge hadde kommet langt i arbeidet mot kampfiksing og understrekte at Norges erfaringer vil bli brukt i det internasjonale arbeidet, avslutter Jordet.

Les Nasjonal handlingsplan mot kampfiksing her (pdf).

Les pressemelding fra IOC her.