Idrettsfredskorpser blir landslagssjef i Zambia

Det er ikke hverdagskost det Maria Vikan Opheim opplever om dagen. Jenta som jobber som idrettsfredskorpser i Lusaka skal trene damelandslaget i håndball i Zambia.

Maria Vikan Opheim (25) fra Stokkhaugan i Stjørdal skal trene kvinnelandslaget til Zambia som skal delta i All African Games i begynnelsen av september. Det skriver Stjørdalens Blad.

– Det er det som er planen ja, sier stjørdalskvinnen som det siste året har jobbet for Idrettens Fredskorps i hovedstaden Lusaka i Zambia.

På nyåret fikk hun kontakt med håndballforbundet i Zambia rett etter jul og har nå altså fått tilbud om å trene damelandslaget som skal delta i All African Games i Brazzaville i Kongo mellom 4. og 19. september.

– Jeg er nå hjemme i Stjørdal og reiser tilbake til Lusaka i begynnelsen av juli. Da starter vi med oppkjøringen fram mot lekene i Kongo.

Bjørn Omar Evju, leder av internasjonal avdeling i NIF, sier Maria Vikan Opheim er en flott representant for Idrettsforbundet gjennom det arbeidet hun gjør som idrettsfredskorpser i Lusaka.
- Det er svært gledelig å høre at hun har blitt engasjert av Håndballforbundet i Zambia. Jeg ønsker henne, og de zambiske håndballjentene, lykke til i All African Games til høsten, sier Bjørn Omar Evju.