anleggskø.jpg

Høringssvar om søndagsåpne butikker

Norges idrettsforbund ved idrettsstyret har svart på høring om endringer i helligdagsloven for å tillate søndagsåpne butikker.

Høringssvar – forslag om endringer i helligdagsloven for å tillate søndagsåpne butikker

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) viser til Høring – Forslag om endringer i helligdagsloven for å tillate søndagsåpne butikker. NIF er Norges største frivillige organisasjon med i overkant av 2,2 millioner medlemskap. Årlig legges det ned frivillig arbeid tilsvarende 28 000 årsverk og en betydelig del av dette frivillige arbeidet skjer på søndager.

NIF behandlet denne høringen i Idrettsstyrets møte 04. og 05.06.2015
(ref. IS-sak 366 i IS-møte 49, 2011-2015). Idrettsstyret behandlet også saken i IS-møtet 24.06.2015 (IS-møte 1, 2015-2019), og NIF stiller seg bak høringssvaret til Frivillighet Norge.

NIF understreker at vi er kritiske til at Regjeringen ikke har utredet hvilke konsekvenser forslaget om lovendring i helligdagsloven vil ha for utøvelsen av frivillighet generelt og for idretten spesielt.

NIF ønsker å bidra konstruktivt med vår kunnskap og vår erfaring knyttet til utslag av evt. endringer i frivillighetens rammebetingelser i forbindelse med en konsekvensutredning knyttet til forslaget om endringer i helligsagsloven.

Frivilligheten representerer en betydelig bærekraft i det moderne Norge. Å utfordre en slik verdifull sektor for vårt sivilsamfunn kan være en stor utfordring for den verdiskapning frivilligheten i Norge representerer generelt og i idretten spesielt.

Se høringssvar Forslag om endringer i helligdagsloven for å tillate søndagsåpne butikker

President Tom Tvedt og generalsekretær Inge Andersen