tomtvedt_612_fotoGeirOweFredheim.jpg

- John Carew, jeg utfordrer deg

- Du jobber betalt (?) som ambassadør for dem som vil undergrave fundamentet som idrettens 700 000 frivillige jobber fram gratis, skriver idrettsstyrets Tom Tvedt i et tilsvar til John Carew.

Fra Dagbladet - Meninger 20. mai 2015:
Av Tom Tvedt - Styremedlem i Norges idrettsforbund, innstilt som ny idrettspresident

Det var med stor interesse jeg leste din kronikk «Derfor ble jeg spillambassadør» i Dagbladet (11.05). Du vil gjerne ha en lisensordning for utenlandske bettingselskaper. Det vil ikke Norges idrettsforbund. Derfor utfordrer jeg deg, John Carew, til å ta denne debatten direkte med meg på Dagbladets nett-tv, DB TV, - når det måtte passe deg.

Vi vet at en lisensordning vil gi mindre penger til breddeidretten i Norge, mindre penger til idrettsanlegg og skape flere spillavhengige som beriker private eiere i utlandet. Den store forskjellen på Norsk Tipping og de utenlandske selskapene, er at for hver krone Norsk Tipping sitter igjen med etter utbetaling av premier, går over 60 øre tilbake til gode formål. De utenlandske selskapene vil kun bidra med 15 øre per krone. Norsk Tipping bidrar altså med over fire ganger så mye som de utenlandske sier de er villige til å gjøre!

Norsk idrett forstår ikke hvorfor midler som kunne gått til idrettsanlegg - i stedet skal havne hos private utenlandske eiere.

Nordmenn spiller bort anslagsvis én milliard kroner hos de utenlandske selskapene. Ved en lisensordning ville det kanskje gitt 120 millioner kroner til gode formål. Norsk Tipping bidrar til sammenligning med 4,2 milliarder kroner!

Norsk Tippings resultat vil ikke være upåvirket av en lisensordning. De vil måtte bruke vesentlig mer av sine inntekter på reklame for å opprettholde sin markedsandel. Disse økte kostnadene vil redusere de årlige utbetalingene til kultur, humanitære organisasjoner, idrettsanlegg og til norsk idrett over hele landet. Alternativt kan Norsk Tipping beholde dagens markedsføringsnivå, og miste omsetning til de utenlandske gamblingselskapene. Resultatet blir det samme: reduserte utbetalinger til idrettsanlegg og andre gode formål.

Du sier at «ditt» spillselskap sammen med de andre ønsker å bidra med midler og sponsorater på samme måte som Norsk Tipping. For det første viser tall fra Danmark at det ikke er blitt en økning av sponsorpenger, og at det fortsatt spilles på gamblingselskaper som ikke har lisens. Dessuten - hvordan kan du forklare at de utenlandske spillselskapene skal bidra på samme måte som Norsk Tipping når de først skal ta ut utbytte til eiere i skatteparadiser som Malta? Dersom svaret ditt er at omsetningen vil øke, sier jeg at de som da vil betale er de som har problemer med spillavhengighet. Norsk Tipping har verdens strengeste regler for å forhindre spillavhengighet, og alt overskudd fra Norsk Tipping går til gode formål i Norge - alt!

Idretten i Norge har hvert år 700 000 frivillige som ambassadører. De jobber gratis. Du jobber betalt (?) som ambassadør for dem som vil undergrave det fundamentet som er bygget opp i over snart 70 år. Jeg synes det er trist at du som en stor idrettsutøver ikke ser, eller vil se, at en lisensordning for utenlandske spill vil føre til store tap for idretten i Norge, akkurat som i Danmark.

Møt meg til «live» debatt. Det vil jeg se fram til!