Tore Tyribakken er årets ildsjel i Viken

Viken idrettskrets har innstilt Tore Tyribakken som årets ildsjel. Tyribakken er en av de ti kandidatene som kan vinne denne hederskonkurransen. Bare å bli nominert er en seier i seg selv.

Hemsedal: Roar Bogerud og Atle Strandos fra Viken idrettskrets var med på markeringen ute med nylagde skispor på Gravset skistadion i Hemsedal.

Gjev pris

Prisen som årets ildsjel er kanskje den gjeveste prisen som blir delt ut under Idrettsgallaen 9. januar. Da blir Idrettsgallaen sendt på NRK. Hvert fylke har nominert sine kandidater. Tyribakken er en av de ti kandidatene som kan vinne denne hederskonkurransen. Diplom og 10.000 kroner er allerede et faktum.

Roar Bogerud melder om en ganske vanlig tirsdagstrening som plutselig ble avbrudt av en hyllest fra barn og foreldre, videohilsen fra Kjetil Andre Aamodt, etterfulgt av en koronavennlig seanse inne på klubbhuset med napoleonskake, hvorav tidligere skiløpere som var invitert for å hylle sin tidligere trener også var tilstede.

- Du har, med ditt uendelige pågangsmot stått frem som en av de aller største bidragsyterne. Ditt arbeid bringer oss sammen, gjør oss sterkere, bidrar til mestring og forebygger ensomhet, sa daglig leder i Hemsedal IL, Christelle Haug.

- Eg kan berre seie takk. Det kom overraskande og brått før helga. Det var ikkje dette eg hadde sett for meg, seier Tyribakken (sitat hentet fra Hallingdølen)

Verdig vinner

Den populære og oppofrende idrettslederen har vært med i frivillig idrettsarbeid i snart 50 år.

Tore Tyribakken har brukt all fritid på idretten. Og den tida har han brukt på andres unger. I høst var han utnevnt som æresmedlem i Hemsedal idrettslag etter et langt arbeid, særlig for langrenn og orientering siden 1980-tallet. Men det er langt fra bare Hemsedal som har nytt godt av Tyribakkens innsats. Det starta i hjembygda Nes i 1971. Da ble han formann i friidrettsgruppa. Og det neste tiåret var han en sentral figur i oppbygginga av det gode friidrettsmiljøet. For dette arbeidet fikk han også hederstegnet til Nesbyen idrettslag.

Juryen og folket avgjør

Fram mot 9. januar er det fem kandidatar som skal til en finale. Da vil folkeavstemming og juryen avgjøre hvem som vinner. I juryen sitter Kjetil André Aamodt, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, bordtennisspiller Aida Dahlen, roerne Are Strandli og Olaf Tufte, Marit Bjørgen, verdensmester i fotball Heidi Støre og idrettspresident Berit Kjøll.