Foto: Jan-Arthur Aunes

Hardanger open- håndbak for alle

Hardanger Handbakklubb arrangerte helgen 17.-19. mars Hardanger Open på Lofthus med støtte fra Norges Bryteforbund.

Hotel Ullensvang var fullstappet med ivrige håndbak-utøvere, og konkurransene varte til langt på kveld både fredag og lørdag. Hardanger Open har aldri vært større enn i år, og viser nok en gang at håndbak er en idrett for alle.

Fredagen startet med supermatcher mellom Norge og Sverige, før det lørdag var klart for turnering. Det var til sammen 200 på turneringen, og det var klasser for både stående og sittende utøvere. I supermatchene stilte de norske utøverne Einar og Jan-Arthur i paraklassen. I turneringen på lørdag stilte det tre norske utøvere, og en utøver fra Sveits i paraklassene.

Vi hadde stort fokus på para i år, og å vera på eit slikt hotell som Hotel Ullensvang er veldig fint, då det er sers enkelt å tilrettelegge for parautøvere forteller Erling Midttun, leder for Hardanger Handbakklubb og arrangementet.

Håndbak er en idrettsgren innen bryting som går ut på å få motstanderens hånd i motsatt pute. Med albuen på underlaget og tak om hverandres hånd, forsøker man å vri motstanderens hånd til siden og nedover til håndbaken treffer underlaget. Håndbak kan gjennomføres både sittende og stående, og passer for alle! Våre parautøvere er fulltinkludert og integrert i alle treninger og konkurranser, både nasjonalt og internasjonalt. Generalsekretæren, Mircea Simionescu-Simicel, fra World Armwrestling Federation (WAF) var også til stede under arrangementet, og heiet stort på parasatsingen i håndbak fremover

Foto: Jan-Arthur Aunes