Vi er veldig fornøyd med det samarbeidet som Herkules IF har etablert. Her er det mange gode krefter samlet rundt samme bord: fra venstre; Lene Meen (Inspektør Moflata), Fredrik Mydske Nilsen (Rektor Moflata), Gry Tove Heldal (SFO-leder Moflata), Lars Erik Storm Loraas (Konstituert rektor Gimsøy ungdomsskole), Eirik Hanssen (Ildsjel i Herkules IF), Jostein Bendiksen (Rektor Kjørbekkhøgda), Andre Martini (Ildsjel og styreleder i Herkules IF), Jorunn Helene Kollberg (SFO-leder Kjørbekkhøgda), Frida Alexandera Amdahl (Inspektør Kjørbekkhøgda), og Linn Andresen (Instruktør i den nye idretts-SFOen).

Herkules IF har startet gratis idrettsfritidsordning i Skien

Nytt idretts-SFO-tilbud hos Herkules IF vil styrke aktivitetstilbudet til barn og unge i nærmiljøet. Blant de mange samarbeidspartnerne er aktivitetsledere fra Aktiv365 i Vestfold og Telemark idrettskrets involvert.

Skolestarterne på Moflata- og Kjørbekkhøgda barneskole er allerede i gang med den nye Idrettsfritidsordningen i Skien. Tiltaket er startet av de to Herkules IF-ildsjelene, Andrè Martini og Eirik Hanssen. Med seg på laget har de fått Gimsøy ungdomsskole som stiller med elever som har gjennomgått aktivitetslederutdanningen i Aktiv365. Elevene skal sammen med de to nyansatte instruktørene i Herkules IF planlegge, organisere og gjennomføre aktivitetene for barna i SFO-tiden, to dager i uken.

-Den nye idretts-SFOen er et godt eksempel på hva ildsjeler kan få til i et lokalsamfunn, sier Karoline Riis, prosjektleder for Aktiv365 i Vestfold og Telemark Idrettskrets. -Herkules IF er en viktig samfunnsaktør og viser nå vilje til å ta et ytterligere ansvar for at barn og unge i nærmiljøet får et godt aktivitetstilbud i “mellomrommet” mellom skole og fritid, fortsetter Riis.

Sentralt i samarbeidet står Sparebankstiftelsen DNB. De har tildelt Herkules IF millionstøtte til tre års drift. -At Sparebanktittelen DNB også ble med på laget er selvsagt helt avgjørende, fortsetter Riis. Uten deres økonomiske støtte tror jeg ikke dette tiltaket kunne latt seg realisere.

Et gratis tilbud i ordinær SFO-tid

Det unike med det nye tilbudet i Skien er at det er innlemmet i det ordinære SFO-tilbudet. På denne måten kan alle 1.klassingene på Moflata og Kjørbekkhøgda barneskole benytte seg av tilbudet uten økte SFO-kostnader, i motsetning til hva som ofte er tilfelle i andre idrettsfritidstilbud.

-På lik linje med regjeringens nylige innføring av 12 timers gratis SFO per uke for 1. og 2. trinn, passer den nye idretts-SFOen utmerket, sier Riis. Dette gjør at alle får muligheten til å delta.

Styrket samarbeid mellom skolen og idretten

For aktivitetslederne fra Gimsøy ungdomsskole er deltakelsen på idretts-SFOen en gylden mulighet til å få mer praksis i trener- og lederrollen. Håpet er at dette gir mersmak og at de søker nye utfordringer hos Herkules IF hvor det er behov for flere trenere og ledere, gjerne unge.

For Herkules er det ikke kun tilgang til nye trenere som kan bli en positiv bivirkning av idretts-SFOen. Forhåpentligvis synes også barna det nye idretts-SFO-tilbudet er gøy og at de kan tenke seg å være mer fysisk aktive gjennom breddeidrettstilbudet til Herkules IF.

Morgendagenes trenere, ledere og ildsjeler

Gjennom Aktiv365 kan aktivitetslederne bli inspirert til å ta steget videre til ulike verv og ansvarsoppgaver ute i idretten og frivilligheten. Med 56 deltakende skoler og nesten 600 utdannede aktivitetsledere årlig, når Aktiv365 allerede ut til mange lokalsamfunn.

-Idretten trenger flere unge trenere og ledere, og den nye Idretts-SFOen vil være et godt bidrag til det, sier Karoline Riis. Med det nye tilbudet på plass, som også involverer lokale idrettslag, drømmer Riis om hvordan prosjektet kan utvikles, spres til andre deler av Vestfold og Telemark og komme flere idrettslag til gode.

Les mer om Aktiv365