Til tross for regn i lufta, var det god stemning blant elevene. Foto Fredrik Ødegaard

Et nytt kull aktivitetsledere er klare

Til tross for tunge skyer over Skien fritidspark var det ingen ting å si på energinivået til ungdomsskoleelevene da de denne uken fullførte todagers grunnkurs som aktivitetsledere i Aktiv365.

I slutten av september er alle høstens grunnkurs i Aktiv365 unnagjort. Da har 58 skoler og nesten 600 elever fra barne- og ungdomsskoler i Vestfold og Telemark gjennomført aktivitetslederkurs og er klare for å lede aktiviteter på egen skole.

imagey2g54.png

Angelica Furstrand og Mille Zcimatzceck fra Rjukan ungdomsskole. Foto: Fredrik Ødegaard

-Det har vært gøy og vi har lært mye, sier Mille Zcimatzceck, 10. klasseelev ved Rjukan ungdomsskole. Sammen med klassevenninnen Angelica Furstrand og en rekke barne- og ungdomsskoler i Vestfold og Telemark, har hun vært to dager på aktivitetslederkurs i regi av Aktiv 365. På kurset har elevene lært mange nye øvelser, hvordan organisere aktiviteter og mye annet. -Det har vært lærerikt og jeg vet nå mer om hvordan lede andre i aktivitet. Jeg tror jeg er klar til å prøve meg som aktivitetsleder på skolen, avslutter Furstrand, før hun og Zcimatzceck løper ut døra for å rekke bussen tilbake til Rjukan.

Skolen og idretten utfyller hverandre

Et av målene med Aktiv365 er at aktivitetslederne ikke bare skal stimulere til økt fysisk aktivitet på sin skole, men at de som ønsker ytterligere trener- og lederansvar skal få dette i det lokale idrettslaget. På denne måten kan de unge lederspirene gis mulighet til å utvikle lederferdigheter, samtidig som idretten blir tilført sårt tiltrengte unge trenere og ledere.

image2jvb.png

Dag Larsen og Helge Ringhaug. Foto: Fredrik Ødegaard

Dette vet Helge Ringhus og Dag Larsen en hel del om. De er lærere ved henholdsvis Edland- og Rauland skule i Vinje og har begge vært Aktiv365-kontakter for sine skoler i mange år. -selv om ikke alle som gjennomfører grunnkurs ender opp som motiverte aktivitetsledere, har vi sett over tid at mange tar et skritt videre og påtar seg verv i idretten, sier Larsen, og får støtte av sin lærerkollega. -vi rekrutterer elever kun fra 8. klasse. På denne måten kan vi følge de gjennom hele ungdomsskoleløpet og sørge for at de er godt forberedt den dagen de ønsker større utfordringer.

Klare for å lede

Neste skritt i prosessen er at de ferske aktivitetslederne skal tilbake til sine respektive skoler og gjennomføre aktiviteter der, forhåpentligvis til glede for medelevene. -Jeg håper de nye aktivitetslederen har fått mer kunnskap og trygghet i aktivitetslederrollen etter de to kursdagene de nå har gjennomført, sier Karoline Riis i Vestfold og Telemark idrettskrets. Hun er leder for Aktiv365 og har det overordnede ansvarlig for prosjektet.

IMG_3687.jpg

Karoline Riis, prosjektleder for Aktiv365. Foto: Fredrik Ødegaard

-Selv om aktivitetslederne i tiden som kommer skal få mye ansvar sender vi de ikke ut på så alt for dypt vann. I tillegg til tett veiledning av Aktiv365-kontakten på skolen, arrangerer vi også oppfølgingskurs etter høstferien. Da kommer våre instruktører ut på skolene for å fylle på med mer kursing, inspirasjon og erfaringsdeling. Det er alltid spennende å komme ut på skolene for å høre med aktivitetslederne om hvordan det har gått den første tiden etter grunnkursene, avslutter Riis.

Les mer om Aktiv365