IMG_1277.JPG

Ildsjelprisen 2024 - Kjell Vist, Mosjøen IL

Det kom i år inn forslag på 9 meget gode kandidater fra hele fylket på Nordland idrettskrets sin Ildsjelpris. Blant alle disse nominerte ildsjelene som gjør en fantastisk jobb for idretten i Nordland, gikk til slutt årets Ildsjelpris til Kjell Vist fra Mosjøen IL

Ildsjelprisen for 2024, ble behørig delt ut til Kjell under Idrettskretstinget som ble gjennomført i Bodø lørdag 27. april og han mottok der en gavesjekk på kr. 5.000,-, blomster og innrammet diplom.

Om årets prisvinner og som ildsjelpriskomiteen har lagt vekt på i utvelgelsen:

Kjell Wist er født i 1953 og ble medlem som 9-åring i Mosjøen Friidrettsklubb. Da han var 15 år kuttet han ned på sin aktive karriere og fortsatte mer som trener og ildsjel for Mosjøen Friidrettsklubb.

Kjell ble kretsdommer i friidretten på 70-tallet og omtrent samtidig ble han leder av skøyteklubben i Mosjøen. Han var også en aktiv skøyteløper, men det var det å bidra som frivillig som lå hjertet til Kjell nærmest. Parallelt med at han var leder for skøyteklubben, tok han på seg ulike verv for friidretten i Mosjøen. Mosjøen Friidrettsklubb ble en del av Mosjøen IL i 1983 og Kjell fortsatte som trener for friidretten. Etableringen av friidrettsstadion med fast dekke i Mosjøen, gjorde at engasjementet hans vokste.

I Mosjøen var det på 80- og litt utover 90-tallet, et svært populært arrangement for skoleelevene i kommunen som ble kalt Hall-lekene. Her var Kjell en primus motor og denne arenaen var en flott rekrutteringsarena for å få barn og ungdom inn i idretten. På Hall-lekene konkurrerte skoleelever og klasser fra de ulike skolene i kommunen. Dette ble en fantastisk møteplass for elevene og et svært populært arrangement.

I 1992 ble NM i friidrett arrangert i Mosjøen og da var Kjell svært aktiv. Han ble forbundsdommer og internasjonal starter, og reiste mye rundt på friidrettsstevner over hele landet. Han avsluttet sitt verv som forbundsstarter i 1995 når NM i friidrett ble gjennomført på Lillehammer. Kjell har altså hatt sammenhengende verv i friidretten på lokalt, regionalt og landsdekkende nivå i perioden fra 1967 – 1995.

I 1995 ga han seg som leder av friidretten og ble spurt om å delta som speaker under Kippermocupen i Mosjøen. Siden 1995 har Kjell vært en viktig bidragsyter i Mosjøen IL fotball som en del av Kippermocupgruppa som arrangerer Kippermocupen. En cup som har utviklet seg til en av landets største weekend turnering i fotball for aldersbestemte lag.

Kjell er kjent for å være den som kommer først og drar sist fra Kippermoen og har blitt et symbol på frivilligheten under Kippermocupen.  Han har også vært trener i Mosjøen IL fotball og har sittet som leder i styret i 10 år. Han tar den dag i dag på seg nye oppgaver i Mosjøen IL fotball og er fortsatt speaker under Kippermocupen og speaker og organisator ved A-lagets hjemmekamper.

Kjell satt i styret for Nordland Fotballkrets i perioden 2010 – 2020 og bidro også som speaker på NM-kvalik og kretskamper i regi av NFK. Han har også vært materialforvalter på kretssamlinger i regi av NFK. I tillegg har Kjell i en årrekke vært leder av valgkomiteen i Mosjøen IL fotball og satt i valgkomiteen til NFK i perioden 2020-2024. I dag er han leder av statuttutvalget i Mosjøen IL og er selv æresmedlem i Mosjøen IL.

Kjell sin innsats for frivilligheten er forbilledlig og idretten i Mosjøen, lokalsamfunnet og Nordlandsidretten, har mye å takke han for!

Styret og administrasjonen gratulerer på vegne av alle innen Nordlandsidretten med den velfortjente prisen!