IMG_1126.JPG

Idretten i nord krever like vilkår for deltakelse i Norsk Idrett

Et av de viktigste målene norsk idrett setter søkelys på nå, er at økonomi ikke skal være et hinder for å delta i idretten. Hovedfokuset for dette arbeidet er selvsagt at alle barn skal få delta på idrettsaktiviteter i lokale idrettslag. Dette arbeidet støtter de nordnorske idrettskretsene helhjertet opp om.

Vi har likevel ei stor bekymring for ungdommene og de unge voksne fra Nord Norge som driver idrett som innebærer deltakelse i regionale og nasjonale konkurranser og kamper. Idrettsledere i Nord-Norge har gjennom 2023 blitt orientert av idrettslag, idrettsråd og særkretser som har ytret sterk bekymring for økte reisekostnader knyttet til deltakelse i nordnorske og allnorske serier, eller for hver enkeltutøveres deltakelse på regionale og nasjonale idrettsarrangement.

Eksempler fra Nordland:

«Som far bruker jeg 100.000,- på å følge opp min 14 årige datter, slik at hun kan satse innenfor sin idrett. Heldigvis vil hun flytte ut av fylket når hun begynner på videregående skole, og da vil utgiftene reduseres vesentlig».

Junkeren IL: «Vi bruker kr. 1.053.000,- på senior fotball. Dette er betydelig større kostnader enn det de aller fleste av våre konkurrenter gjør. Som betyr at de kan benytte midler på sport, som vi må bruke på reise. Det gir våre konkurrenter et konkurransefortrinn».

Dette er et skremmende eksempel på hvilke konsekvenser de økte kostnadene har for utøvere og lag i Nordland og deres foreldre.

"Idretten trenger hjelp for å utjevne de store økonomiske forskjellene lag og enkeltutøvere har for å delta i idrett på nasjonalt nivå. Idrettsutøvere fra nord må selvsagt også ha mulighet til å utvikle seg og delta på lik linje som utøvere fra sentrale deler av landet" sier styreleder i Nordland idrettskrets Reinert Aarseth

Nordland, Troms og Finnmark idrettskrets har sammen med 30 særkretser/regioner i Nord-Norge vedtatt en uttalelse som ligger ved her.

For ytterligere kommentarer, kontakt styreleder Nordland idrettskrets, Reinert Aarseth, tlf. 911 49 050.