Stortingspolitikere_Ørnes.jpg

Besøk av Stortingsrepresentanter

Søndag 28. januar fikk styreleder i Nordland IK, Reinert Aarseth, lunsjbesøk for å diskutere reisekostnadene i idretten i Nord-Norge

Åse Kristin Ask Bakke, idrettspolitisk talsperson for AP, hadde i forrige uke mottatt pressemeldingen idrettskretsene i Nord-Norge sendte ut om bekymringen idretten i Nord har for økte reisekostnader knyttet til deltakelse i nordnorske og allnorske serier, eller for hver enkeltutøveres deltakelse på regionale og nasjonale idrettsarrangement.

Ask Bakke hadde et planlagt besøk til Nordland (Bodø og Ørnes), og ville gjerne høre mer om utfordringene Nord-norsk idrett har med reisekostnader i landsdelen og til/fra. Med seg på møtet hadde hun Margrethe Haarr (SP) og Siv Mossleth (SP). I tillegg deltok fylkesråd for Økonomi i Nordland, Annette Annelise Åbotsvik Bang, og Hans Ove Horsberg Hagen, lokalpoliter i Meløy.

Nordnorsk idrett er bekymret for deltakelsen i idretten fremover. Vi har fått et kostnadsnivå på reiseaktivitet både internt i landsdelen og til/fra, som fratar klubbene deltakelse.
Samtidig som samfunnet ellers peker på dyrtid med økte rentekostnader på 4-5 prosent, matvarepriser som har steget med 10-16 prosent, så opplever nordnorsk idrett økte reisekostnader på mer enn 50 prosent.

Det var en god samtale hjemme hos styrelederen, og enighet om at dette er noe vi skal jobbe sammen med for å løse.