_BGP0408.jpg

Nyttårshilsen

Vi er i ferd med å sette fra oss vaskeskaftet og ta oss en velfortjent julepause. En tid til ettertanke over året som snart er brukt opp og ikke minst noen refleksjoner over hvordan vi ønsker å forme det nye året.

Idrettsåret 2023 har vært godt, både sportslig og idrettspolitisk.  Vi har gjennomført et godt idrettsting i Bergen og et kommune- og fylkestingsvalg som ga nye posisjoner for nye politikere.  Samla sett står norsk idrett fjellstøtt noe et samlende idrettsting synliggjorde gjennom gode enstemmige idrettspolitiske vedtak.  Idretten var også veldig aktiv i valgkampen og de fleste politikerne vi var i dialog med, gav oss uforbeholden anerkjennelse for det arbeidet idretten gjør.

Sportslig skal jeg være forsiktig med å utbasunere for mye, da jeg fort kan misse noen sportslige høydepunkt, men en ting har jeg fått med meg.  Bodø/Glimt har blitt seriemester på nytt. Veldig fortjent og vi sender en varm førjulshilsen til dere og det arbeidet dere gjør, år etter år, med å prestere på absolutt øverste nivå.  Selv fikk jeg gleden av delta da statuen av Harald Dutte Berg skulle avdukes.  Idrettspresident Zaineb Al-Samarai deltok fra norsk idrett. Hun ble meget begeistret for de verdier Glimt står for og fikk gjennom feiringen et spesielt forhold til Bergfamilien.

Selv har idrettskretsen brukt både 22/23 til å besøke alle kommunene i Nordland.  Dette for å ta pulsen på idrettslig aktivitet, samarbeid med kommunene og ikke minst en temperaturmåling etter korona.  Nordland er mangfoldig med overvekt av mange små kommuner og også mange små idrettslag.  Besøkene ga også en god tilbakemelding på at dere ønsker tilsvarende besøk også i framtiden.  Dette skal vedtas på vårt idrettskretsting siste helga i april, så dere må møte opp der for å sikre en god langtidsplan for de neste 4 årene.

Året som har gått har gitt oss dyrtid noe som merkes voldsomt for idretten.  Da snakker jeg ikke om renteøkning eller matvarepriser.  Nei idrettens utfordring er reiseutgifter.  Har man ambisjoner eller deltar i nordnorsk seriesystem, så har reisekostnader økt med 50-60% gjennom 2023.  Reisekostnader for deltakelser har passert kr100.000 pr. utøver.  Og idrettslag som har lag påmeldt i nordnorsk serie har samla reisekostnad på opp mot 2 mill. for et lag.  Det er for mye og her må både idretten selv og myndighetene se på tiltak sånn at idretten fortsatt kan være – for alle!

Bodø kommune er i ferd med å realisere nytt topp konkurranseanlegg i tilknytning til Bodø Spektrum. Med basseng på Tverlandet, Bodin videregående på Mørkved og nå nytt konkurranseanlegg, så skulle anleggssituasjon for Bodø Svømmeklubb være rimelig god. Men det var før Bodø kommune vedtok leiesatsene og før Bodø kommune sa nei til å delta i spleiselag med fylket på renovering av Bodin videregående sitt konkurransebasseng.  Jeg håper politikere både i Bodø og på fylket fatter fornuftige vedtak slik at det nye konkurranseanlegget kan leies av idretten og at Bodin igjen får vann i bassenget.

I 2023 startet vi arbeidet med Nordland paraidrettsenter. Det å få realisert et slikt senter vil styrke paraidretten og bli et kunnskapssenter for idrettslag, skole og de utøverne som ønsker å prøve ut ulike idretter.  Heldig var idrettskretsen som startet arbeidet med parasenter samtidig som BHK fikk tomt for å realisere BHK-hallen.  Dette gir mulighet for utplassering av mye innendørs trening- og konkurranseutstyr.  Samtidig har vi et unikt kompetansemiljø på Valnesfjord helsesportssenter. Vi får dermed en delt løsning, inneutstyr i BHK hallen og uteutstyr i tilknytning til Valnesfjord helsesportsenter, samtidig som vi må være innstilt på mye utadrettet virksomhet. Lagene og utøverne kommer fra hele Nordland og hvis vi skal kunne kneppe opp vårt arbeid og vår deltakelse, så må vi være ute der det er utøvere.

Så litt inn i 2024, der Bodø og Bodø 2024 nødvendigvis vil måtte stå sentralt.  Vi vet at kjente arrangement som Eurogym, NM i flere idretter og Artic Race kommer til fylkeshovedstaden.  Heldigvis ikke på samme tidspunkt da, for arrangementene er spredt utover året. Store mesterskap til Nordland har vært en idrettspolitisk sak vi har jobbet mye med og nå ser det ut til at vi kan lykkes med å trekke flere store i ulike idretter. Det blir nok en syretest for idretten i Bodø mht frivilligheten og rammebetingelser på reise/anlegg som jeg håper slår positivt ut og at idretten ser mulighet/potensiale i tilsvarende arrangement også i framtida.

Jeg skal runde av med en oppfordring. Ta vare på de ildsjelene som dere har i klubben, finn en anledning å gjøre stas på den. Nordland idrettskrets er så heldig at vi kan invitere med fylkesvinner Inge-Harald Olsen fra Leknes skiklubb til Idrettsgallaen i Trondheim.

Takk for den innsatsen dere har lagt ned i 2023 og så må vi helt sikkert ta i et tak – også i 2024.

Riktig god jul og godt nytt år til alle idrettsvenna