Foto: Øyvind Godø

Vekker oppsikt i Danmark: Hammerseng-Edin fikk uventet forespørsel. - Hva er det dere gjør i Norge?

Inspirerer danskene. - Representanten fra det danske håndballforbundet var nysgjerrige på hvordan vi har fått til det.

Gro Hammerseng-Edin er en av mange kompetente aktører som har stilt opp i Innlandet idrettskrets’ kampanje for å bedre kjønnsbalansen i norsk idrett.

Hammerseng-Edins reflekterte og viktige budskap i intervjuet med Innlandet idrettskrets har nådd ut til snart 200 000 seere og lesere bare fra Facebook-kontoen til Innlandet idrettskrets. Intervjuet har dessuten blitt sitert av en rekke norske medier, hvilket betyr at totalrekkevidden er formidabel.

Hammerseng-Edins budskap har bidratt sterkt til å sette mangelen på kjønnsbalanse på ledersiden i norsk idrett på dagsorden.

- Norsk idrett er ikke likestilt, bedyret Gro Hammerseng-Edin og høstet mye ros for sitt modige og reflekterte budskap, som du kan lese i sin helhet her.

Selv har den tidligere landslagskapteinen – som tidligere har blitt kåret til årets forbilde i Norge – forsøkt å bidra med sitt til å forbedre kjønnsbalansen på trener- og ledersiden i norsk idrett.

Foto: Øyvind Godø

Blant annet har Hammerseng-Edin de siste årene vært landslagstrener for U-landslaget (LK06/07-jentene) sammen med Ane Mällberg, som hun skryter stort av som trenermakker.

- For tre år siden fikk jeg en telefon fra Thorir (Hergeirsson) angående denne yngre landslagstrenerjobben, samt trenerutdannelse. Da valgte jeg å takke ja til det, hovedsakelig fordi jeg brenner for dette temaet og at vi går glipp av enormt mye kompetanse hvis vi ikke får med flere kvinner, sa Hammerseng-Edin til Innlandet idrettskrets.

- Hvorfor er det viktig at det er flere kvinner i lederroller i idretten?

- Hvis vi bare rekrutterer fra 50 prosent av befolkningen, går vi glipp av mye kompetanse. Grunntanken min er at kvinner er minst like godt utdannet, kanskje til og med bedre. Det er åpenbart at vi har noe å komme med i mange sektorer, hvor kvinners kompetanse ikke blir utnyttet. I tillegg trenger vi å se synlige forbilder, slik at jenter tenker at de kan bli topptrenere, sportskommentatorer eller lignende.

Dansk forespørsel

Nettopp denne trenergruppa med Mällberg og Hammerseng-Edin har høstet positivt oppmerksomhet utenfor Norges grenser innenfor temaet kjønnsbalanse.

I høst fikk håndballikonet fra Gjøvik en uventet forespørsel fra Danmark: Hun mottok en mail fra en representant fra det danske håndballforbundet, som har lagt merke til at trenerteamet til Mällberg, Hammerseng-Edin og co. har flere kvinner i teamet enn de øvrige landslagene rundt omkring i verden.

- Representanten fra det danske håndballforbundet var nysgjerrige på hvordan vi har fått til det. «Hva er det dere gjør i Norge som gjør at dere klarer å få flere kvinnelige trenere med?», meddeler Gro Hammerseng-Edin overfor Innlandet idrettskrets.

Se video her om hvordan Hammerseng-Edin reagerte på den danske forespørselen:

• Er du kvinne og kan tenke deg å bli trener eller leder innenfor idretten? Les mer om kampanjen og tematikken her.
  • Du kan for øvrig lese det komplette intervjuet med Gro Hammerseng-Edin her.