Styreleder i Finnmark idrettskrets Geir Knutsen " Idrettsutøvere fra nord må selvsagt også ha mulighet til å utvikle seg og delta på lik linje som utøvere fra sentrale deler av landet" Foto: Odd Marcus Pedersen

Idretten i nord krever like vilkår for deltakelse i Norsk idrett

Et av de viktigste målene norsk idrett setter søkelys på nå, er at økonomi ikke skal være et hinder for å delta i idretten.

Hovedfokuset for dette arbeidet er selvsagt at alle barn skal få delta på idrettsaktiviteter i lokale idrettslag. Det arbeidet støtter de nordnorske idrettskretsene helhjertet opp om!

Vi har likevel ei stor bekymring for ungdommene og de unge voksne i Nord Norge som driver idrett med deltakelse i regionale og nasjonale konkurranser og kamper.

Idrettsledere i Nord-Norge har gjennom 2023 blitt orientert av idrettslag, idrettsråd og særkretser som har ytret sterk bekymring for økte reisekostnader knyttet til deltakelse i nordnorske og allnorske serier, eller for hver enkeltutøveres deltakelse på regionale og nasjonale idrettsarrangement.

Her er eksempler fra tre idrettslag i Finnmark:

BUL håndball:

«Fra forrige sesong til inneværende sesong økte reisekostnadene til BUL håndball med ca. 85.000 kroner.»

Kirkenes IF 4. divisjon fotball:

«I forbindelse med kvalifiseringen til 3. divisjon fikk vi 2 ekstra reiser til Tromsø, noe som kostet laget 180 000,-. Videre så hadde vi en kostnadsøkning med reise og oppholdsutgifter på bortekamper på omtrent 40 000,- fra tidligere år».

Alta IF:

«Totale reisekostnader for fotballaget i PostNord-ligaen var i 2022, kr 969.453. For 2023 var disse kostnadene, kr 1.311.898.

For håndball er de totale reisekostnadene økt fra kr. 1.1 mill i 2022 til kr. 1,8 mill i 2023. Noe av det skyldes at man i høst har spilt i allnorsk divisjon.

Reisekostnadene begynner nå å bli så høye at vi må vurdere hva vi kan være med på. I tillegg til økte reise og oppholdskostnader, så er markedet vi skal hente penger fra blitt svært vanskelig»

Idretten trenger hjelp for å utjevne de store økonomiske forskjellene lag og enkeltutøvere har for å delta i idrett på regionalt og nasjonalt nivå. Idrettsutøvere fra nord må selvsagt også ha mulighet til å utvikle seg og delta på lik linje som utøvere fra sentrale deler av landet, sier styreleder i Finnmark Geir Knutsen.

Nordland, Troms og Finnmark idrettskrets har sammen med 30 særkretser/regioner i Nord-Norge vedtatt en uttalelse som du kan lese HER