Ekstra midler - like muligheter til å delta i idretten i Agder

Kulturdepartementet har av overskuddet fra Norsk Tipping gitt 100 millioner til fordeling til idrettslag over hele landet. Formålet er å gi alle barn og ungdom mellom 6-19 år like muligheter til å delta i medlemsbaserte lag og foreninger som driver idrett eller fysisk aktivitet, uavhengig av hvem de er, hvor de bor og hva foreldrene tjener.

I Agder har 6,7 millioner blitt fordelt av idrettsrådene i de åtte største kommunene; Kristiansand, Arendal, Grimstad, Lindesnes, Lillesand, Flekkefjord, Lyngdal og Vennesla.

Resterende kr 820.203 har Agder idrettskrets fordelt blant idrettslag i de øvrige 17 kommunene etter søknad. Alle som har blitt tildelt midler vil motta en egen e-post med tildelingsbrev. Oversikt over tildelingene finner du nederst på siden.

Overordnede kriterier fra NIF/KUD:

• Tilskuddet skal kun gis til lag som har idrett/fysisk aktivitet som sitt primære formål og driver idrettsaktivitet for barn og/eller ungdom.
  • Lag som mottar tilskudd skal være selveiende og frittstående foreninger, med utelukkende personlige medlemmer.
  • Midlene skal i sin helhet tilfalle og utbetales til idrettslagene. Midlene skal ikke nyttes til administrasjon av ordningen, eller til aktiviteter i regi av idrettsråd eller idrettskrets.
  • Tilskudd fra ordningen skal ikke kunne danne grunnlag for fortjenestebaserte eierformer eller omdannes til fortjeneste for private eiere.
  • Idrettskretsens avgjørelser skal være offentlige, og det skal frem gå hvilke kriterier som ligger til grunn for fordelingen.
  • Idrettslag skal i utgangspunktet ikke måtte søke eller rapportere, men dersom idrettskretsen anser det som hensiktsmessig, kan de fordele midlene basert på enkel søknad.

Midlene skal understøtte:

• Idrettslagets arbeid med å inkludere barn og ungdom som faller utenfor pga. sosial ulikhet og sosioøkonomiske årsaker.
  • Å holde foreldrebetalingen og aktiviteter som er kostnadsdrivende nede.

Idrettslagene har handlingsrom til å bruke midlene slik de opplever er mest nyttig for å oppnå formålet.

Kriterier for fordeling til idrettslag i Agder idrettskrets - resterende 17 kommuner:

• Midlene skal benyttes til å støtte barn og unge 6-19 år for å dekke deres utgifter til deltakelse i idretten (for barn i familier med vedvarende lavinntekt). Eksempel på slike utgifter kan være «skjulte» kostnader som egenandel til turneringer/cup´er, fotballskole o.l., pizzakveld, utstyr, drakt/klubbtøy, men også medlems- og treningsavgifter evt. annet nødvendig.
  • Idrettslaget etablerer en egen pott/solidaritetsfond i regnskapet som er øremerket dette formålet.
  • Minimum søknadssum: kr 10.000,- Dersom totalt søknadssum blir høyere enn 820.000 må man regne med en avkortning av tildelt beløp.
  • Midlene må benyttes i 2024.
  • Midlene skal benyttes til å redusere kostnadene for de som trenger det, og kan ikke benyttes til administrasjon i idrettslaget.

Idrettslagene ble bedt om å sende en enkel digital søknad i MS Forms.

Søknadsfristen var 10.mars og totalt søknadsbeløp var over 1,4 millioner kroner. Idrettskretsen har i sin fordeling blant annet lagt til grunn søknadens innhold samt medlemstall i alderen 6-19 år i de ulike idrettslagene.

Navn på idrettslag Beløp
Risør klatreklubb 10000